Την άποψη ότι οι Έλληνες καταναλωτές επιζητούν εναλλακτικές επιλογές όσον αφορά στις πληρωμές των αγορών τους και νέα μοντέλα όπως είναι το BNPL (αγόρασε τώρα, πλήρωσε αργότερα – buy now, pay later) τους είναι ελκυστικά, επιβεβαιώνει η πορεία της σουηδικής Klarna στην εγχώρια αγορά.

Η Klarna, η οποία θεωρείται ως η εταιρεία που εισήγαγε το μοντέλο του BNPL στην παγκόσμια αγορά, εκτιμάται ότι έχει φθάσει ήδη τις 30.000 συναλλαγές από Έλληνες καταναλωτές, ενώ η εφαρμογή της έχει περισσότερα από 20.000 downloads.

Οι αριθμοί αυτοί, σύμφωνα με στελέχη της Klarna, είναι πάνω από τις προσδοκίες και τους στόχους που είχαν τεθεί στις αρχές του καλοκαιριού όταν ξεκίνησε η διάθεση των πρώτων υπηρεσιών της σουηδικής εταιρείας στην ελληνική αγορά.

Σημειωτέον πάντως πως μέχρι και τις αρχές του φθινοπώρου η προώθηση των υπηρεσιών της Klarna κινείτο σε σχετικά χαμηλά επίπεδα και ήταν η ανακοίνωση της συνεργασίας με τα Public που έδωσαν μεγαλύτερη ώθηση.

Συνολικά, 250 επιχειρήσεις λιανικής στην Ελλάδα συνεργάζονται με την Klarna, το μοντέλο της οποίας μοιάζει μεν με εκείνο των αγορών με δόσεις αλλά δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην ευελιξία και στην απλότητα της χρήσης, ενώ προσφέρει πολλές ακόμη δυνατότητες.

Σημειώνεται πως η Ελλάδα είναι από τις χώρες όπου το BNPL είναι ένα μοντέλο που προτιμούν οι καταναλωτές.

Σύμφωνα με έρευνα που διεξήγαγε η Klarna σε συνεργασία με το ερευνητικό γραφείο Dynata, το 61% των Ελλήνων καταναλωτών δηλώνει πρόθυμο να εγκαταλείψει τις πιστωτικές του κάρτες για χάρη του BNPL. Η αποδοχή εξηγείται εν μέρει από τα χαρακτηριστικά της ελληνικής αγοράς, τα οποία ώθησαν και την Klarna να κάνει το ντεμπούτο της και στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τα στελέχη της Klarna, η ταχεία ανάπτυξη των online αγορών, η υψηλή διείσδυση των χρεωστικών καρτών αλλά και το γεγονός ότι οι Έλληνες ξέρουν πως λειτουργεί το μοντέλο των δόσεων ήταν οι λόγοι που η σουηδική εταιρεία επεκτάθηκε στην ελληνική αγορά.

Τα πλάνα για το άμεσο μέλλον είναι αρκετά φιλόδοξα και περιλαμβάνουν μία σειρά από νέες υπηρεσίες, τις οποίες θα δούμε μέσα στο 2023. Η πρώτη είναι η υπηρεσία «pay in 30 days», η οποία δίνει την δυνατότητα να αγοράσει κάποιος κάτι και να αποπληρώσει το σύνολου του ποσού σε 30 ημέρες από την αγορά του. Επιπλέον, είναι πιθανό να δούμε και εναλλακτικά πλάνα πληρωμών, με περισσότερο από 3 δόσεις που υπάρχουν σήμερα διαθέσιμες.

Η υπηρεσία «pay in 30 days» αναμένεται να αποδειχθεί αρκετά δημοφιλής καθώς υποκαθιστά τρόπον τινά την πληρωμή με αντικαταβολή. Ο λόγος είναι ότι μπορεί κάποιος να αγοράσει ακόμα κι από καταστήματα που δεν γνωρίζει ή εμπιστεύεται, ώστε αν το προϊόν δεν έρθει ή δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες του να μην χρειάζεται να εμπλακεί σε χρονοβόρες διαδικασίες αμφισβήτησης της συναλλαγής ή επιστροφής χρημάτων.

Επίσης, τους επόμενους μήνες αναμένεται και το «express button» της Klarna, το οποίο επιτρέπει στους καταναλωτές να προσπερνούν το checkout γρήγορα, ενώ με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται και η δυνατότητα πληρωμής με την εφαρμογή της Klarna και σε φυσικά καταστήματα.

Οι άνθρωποι της Klarna πάντως σημειώνουν ότι από τα μεγάλα ατού είναι η ίδια η εφαρμογή μέσω της οποίας οι καταναλωτές μπορούν να δουν το πλάνο δόσεων τους και πώς θα το αποπληρώσουν, να δουν την πορεία παράδοσης μίας παραγγελίας σε πραγματικό χρόνο, το αποτύπωμα άνθρακα κάθε συναλλαγής, ακόμη και να φτιάξουν wishlists για επόμενες αγορές.

Επίσης, μπορούν να δουν στο ιστορικό των αγορών τους, μέσα από φωτογραφίες, όλα τα προϊόντα που αγόρασαν, κι όχι απλά την επωνυμία των καταστημάτων που έκαναν την αγορά.

Μια ακόμα υπηρεσία που θα μπορούσε να έρθει στην ελληνική αγορά είναι και το virtual shopping που επιτρέπει στους καταναλωτές να συνδεθούν ζωντανά με τους πωλητές ενός καταστήματος ώστε να λάβουν διευκρινιστικές πληροφορίες πριν προχωρήσουν σε μία αγορά.