Έναν «οδηγό επιβίωσης» σχετικά με την Black Friday, στις 25 Νοεμβρίου, και την Cyber Monday, στις 28 Νοεμβρίου, εξέδωσε ο Οδηγός του Καταναλωτή.

Συγκεκριμένα, αναφέρει πως «οι καταναλωτές είναι εκείνοι που θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να καθορίζουν τον χρόνο και το περιεχόμενο των αγορών τους με σύνεση, στη βάση των πραγματικών αναγκών και των οικονομικών δυνατοτήτων τους και, πάντως, όχι υπό καθεστώς ψυχολογικής παρόρμησης».

Όπως σημειώνεται από αυτήν την Ανεξάρτητη Αρχή, οι υπερβολικά ή οι ασυνήθιστα μεγάλες μειώσεις τιμών ενδέχεται σε ορισμένες περιπτώσεις να υποκρύπτουν δόλιες πρακτικές, όπως για παράδειγμα η παραπλανητική πώληση απομιμητικών προϊόντων.

Επομένως, οι καταναλωτές, πλην των καλών τιμών, θα πρέπει να αναζητούν συνδυαστικά και άλλες εγγυήσεις ότι όντως πρόκειται να πραγματοποιήσουν μια συμφέρουσα και ασφαλή συναλλαγή από νόμιμα και έγκυρα ηλεκτρονικά καταστήματα, όπως ενδεικτικά:

  • Ότι διατίθενται αναρτημένα στην ιστοσελίδα του καταστήματος πλήρη ταυτοποιητικά στοιχεία: Εταιρική επωνυμία, έδρα, ταχυδρομική και ηλεκτρονική (email) διεύθυνση, ΑΦΜ, τηλέφωνα επικοινωνίας (που θα πρέπει να είναι σταθερά και όχι κινητά), αριθμό καταχώρησης στο ΓΕΜΗ (τον οποίο οι καταναλωτές ενθαρρύνονται να επιβεβαιώνουν και οι ίδιοι, ανατρέχοντας στον σύνδεσμο: https://www.businessregistry.gr/publicity/index).
  • Ότι παρέχεται ποικιλία εναλλακτικών τρόπων πληρωμής, συμπεριλαμβανόμενης της χρήσης ηλεκτρονικών μέσων, και όχι μόνο η αντικαταβολή ή η τραπεζική κατάθεση σε λογαριασμό. Ειδικά η τραπεζική κατάθεση, εάν εμφανίζεται ως αποκλειστικός τρόπος πληρωμής και εάν, ταυτόχρονα, απαιτείται από τον έμπορο η προεξόφληση όλου του ποσού της αγοράς, θα πρέπει να προβληματίζει ιδιαιτέρως τους καταναλωτές και να τους καθιστά εξαιρετικά διστακτικούς.
  • Ότι παρέχεται η δυνατότητα της εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών, καθώς και, σε ευδιάκριτο σημείο της ιστοσελίδας του εμπόρου, το link προς τη σχετική Ηλεκτρονική Πλατφόρμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το οποίο οι καταναλωτές θα πρέπει να ελέγχουν από πριν ότι είναι ενεργό και ότι παραπέμπει στη σωστή υπερσύνδεση.
  • Ότι δεν εντοπίζεται μεγάλος αριθμός ορθογραφικών και γραμματικών- συντακτικών λαθών σε σημαντικά κείμενα της ιστοσελίδας του εμπόρου (πχ στις περιγραφές των προϊόντων, στους όρους χρήσης ή στην πολιτική προσωπικών δεδομένων), τα οποία είναι ένδειξη προχειρότητας, αλλά και ενδεχομένως δόλιων προθέσεων και θα πρέπει, συνεπώς, να αποτρέπουν τους καταναλωτές από την πραγματοποίηση μιας συναλλαγής, που ίσως εκ των υστέρων αποβεί επιζήμια.

Επισημαίνεται ότι κατά τη διάρκεια εκπτωτικών περιόδων, τα δικαιώματα των καταναλωτών (υπαναχώρηση από εξ αποστάσεως ή εκτός εμπορικού καταστήματος συμβάσεις, δωρεάν επιδιόρθωση ή αντικατάσταση ελαττωματικών ή μη αντίστοιχων με την παραγγελία προϊόντων, κ.λπ.) ισχύουν στο ακέραιο, χωρίς μονομερείς ή αυθαίρετες εξαιρέσεις από την πλευρά των εμπόρων.

Τέλος, επισημαίνεται πως, για οποιοδήποτε πρόβλημα αντιμετωπίσουν με κάποιον προμηθευτή σε σχέση με τα δικαιώματά τους, οι καταναλωτές μπορούν να απευθύνονται για δωρεάν βοήθεια κατά περίπτωση στον Συνήγορο του Καταναλωτή (εάν η διαφορά είναι με έμπορο εντός Ελλάδας) και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας (εάν η διαφορά είναι διασυνοριακή, με έμπορο που εδρεύει εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο Ηνωμένο Βασίλειο, την Ισλανδία και τη Νορβηγία).ADVERTISING

Απεργούν οι εμποροϋπάλληλοι

Ακριβώς την ίδια μέρα, η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ελλάδος κήρυξε 24ωρη πανελλαδική απεργία στο εμπόριο, ενάντια στο άνοιγμα των καταστημάτων την Κυριακή και στην «εμμονή της κυβέρνησης για πλήρη απελευθέρωση της Κυριακής», «χωρίς απολύτως καμία λογική».

Αξίζει να σημειωθεί πως σύμφωνα με την ανακοίνωση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), τα καταστήματα θα είναι ανοιχτά την Κυριακή 27 Νοεμβρίου σε όλη την επικράτεια από τις 11:00 έως τις 20:00.

«Μετά από δύο συνεχείς αποτυχημένες προσπάθειες να ανοίξουν τα καταστήματα τις Κυριακές 6 Νοεμβρίου (λόγω κακοκαιρίας) και 13 Νοεμβρίου (λόγω Μαραθωνίου) και παρότι οι ενδιάμεσες εκπτώσεις έχουν καταργηθεί νομοθετικά από την ίδια τη σημερινή κυβέρνηση, η εμμονή της να ικανοποιεί συνεχώς τα αιτήματα των μεγάλων εμπορικών αλυσίδων, πολυκαταστημάτων και malls, την οδήγησε σε νέα προκλητική απόφαση: να ανοίξουν τα καταστήματα την Κυριακή 27 Νοεμβρίου» τονίζει η Ομοσπονδία και προσθέτει:

«Σε μια περίοδο όπου η ακρίβεια σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο, τα νοικοκυριά να μην μπορούν να αγοράσουν τα στοιχειώδη αγαθά ούτε με το ανεκδιήγητο “καλάθι του νοικοκυριού”, να μην μπορούν να ζεσταθούν εν’ όψει του επερχόμενου χειμώνα, ούτε να πληρώσουν τους λογαριασμούς τους και τους εμποροϋπαλλήλους να συνεχίζουν να είναι “λάστιχο”, η απόφαση για τη λειτουργία των καταστημάτων είναι προκλητική.

»Απλώς κάνει το χατίρι σε συγκεκριμένες μεγαλοεπιχειρήσεις για να μονοπωλήσουν ακόμα και αυτόν τον αναμενόμενα μειωμένο τζίρο της Black Friday (που έχει ξεχειλώσει πλέον σε 10ημερο!).

»Αυτές οι μεγάλες αλυσίδες με προσφορές που πολλές φορές είναι παραπλανητικές, ευελπιστούν ότι, σε βάρος των μικρών επιχειρήσεων που δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στα κόστη λειτουργίας, θα καρπωθούν μέρος του μισθού των ιδιωτικών και δημοσίων υπαλλήλων που πληρώνονται τέλος του μήνα!»

Οι εμποροϋπάλληλοι καλούν «για μια ακόμα φορά τις εργοδοτικές ενώσεις των μικρομεσαίων να συγκροτήσουμε ένα ισχυρό κοινό μέτωπο,  τόσο για τις Κυριακές όσο και για τη ομαλή λειτουργία του κλάδου, υπογράφοντας εθνική κλαδική ΣΣΕ.

»Εμείς οι εργαζόμενοι, απεργούμε μαζικά και ενωτικά σε όλη τη χώρα, διοργανώνουμε με τα σωματεία μας  απεργιακές συγκεντρώσεις και συνεχίζουμε τον αγώνα μας για νομοθετική κατοχύρωση της Κυριακής Αργίας!».

Οι διαβεβαιώσεις των εμπόρων

Σε εντελώς διαφορετικό μήκος κύματος ο ΣΕΛΠΕ διαβεβαιώνει, ότι «οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις θα έχουν μεγάλες προσφορές σε ποικιλία προϊόντων, με την αρτιότερη δυνατή εξυπηρέτηση και σεβασμό στο καταναλωτικό κοινό.».