Στην αποκάλυψη ότι η Ρωσία με τη βοήθεια των Ελλήνων εφοπλιστών έχει ουσιαστικά παρακάμψει το εμπάργκο που είχε επιβληθεί στις 8 Απριλίου για τον στόλο της, προχωρά η εφημερίδα Die Welt στην κυριακάτικη έκδοσή της.

«Ιδιαίτερα οι συναλλαγές για την πώληση πετρελαίου από ρωσικούς ενεργειακούς κολοσσούς, όπως η Ρόσνεφτ και η Λουκόιλ, διεξάγονται μέσω των ευρωπαϊκών λιμένων χωρίς κανένα εμπόδιο» σημειώνει ο αρθρογράφος.

«Από την έναρξη του πολέμου στις 24 Φεβρουαρίου φεύγουν καθημερινά από τη χώρα, κατ’ εκτίμηση, 4,5 εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου, αξίας 509 εκατομμυρίων δολαρίων, σύμφωνα με στοιχεία της ναυτικής επιθεώρησης Lloyd’s List. Κατά συνέπεια οι εξαγωγές της Μόσχας παραμένουν στα ίδια επίπεδα, στα οποία κυμαίνονταν πριν από τον πόλεμο. Όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, αυτό οφείλεται κυρίως στην Ελλάδα. Τη στιγμή που έμποροι, πετρελαϊκές εταιρείες και εφοπλιστές σε Ευρώπη και Αμερική διακόπτουν κάθε επαφή με τον ρωσικό στόλο, οι Έλληνες πλοιοκτήτες επεκτείνουν τις συναλλαγές τους με τη Ρωσία» προσθέτει.

Επικαλούμενη πάντα στοιχεία του Lloyd’s List η γερμανική εφημερίδα αναφέρει ότι «τον Απρίλιο 190 τάνκερ είχαν αποπλεύσει από τα ρωσικά λιμάνια Πριμόρσκ, Νοβοροσίσκ, Ουστ, Λουγκά και Αγία Πετρούπολη. Τα 76 από αυτά έφεραν ελληνική σημαία. Έτσι οι Έλληνες έχουν τριπλασιάσει το μερίδιό τους στις μεταφορές πετρελαίου από τη Ρωσία μέσα σε έναν χρόνο. Από το Λονδίνο ο Ρίτσαρντ Μέντε παρατηρεί τα τεκταινόμενα στην αγορά των τάνκερ για τον Lloyd’s List. Διατηρεί απευθείας επαφές με πολλούς Έλληνες πλοιοκτήτες και λέει ότι οι ίδιοι περιγράφουν την νοοτροπία τους ως εξής: ‘Είμαστε ταπεινοί ταξιτζήδες και πηγαίνουμε όπου μας στέλνουν’. Κατά την άποψή τους η εξυπηρέτηση των εξαγωγέων πετρελαίου στη Ρωσία δεν αποτελεί ρητή παραβίαση των κυρώσεων που έχει επιβάλει η ΕΕ».

Σύμφωνα με το ieidiseis, οι Έλληνες εφοπλιστές μετέφεραν προσωπικά στον Πρωθυπουργό Κ. Μητσοτάκη τις ενστάσεις τους ενόψει των επικείμενων κυρώσεων από την Ευρωπαϊκή Ένωση: «Δεν μπορούμε να μεταφέρουμε πετρέλαιο από το Ιράν και τη Βενεζούελα λόγω εμπάργκο. Τώρα δεν θα μεταφέρουν και ρώσικο πετρέλαιο, τι θα κάνουμε;», φέρεται τόνισε χαρακτηριστικά εκπρόσωπός τους στο Μέγαρο Μαξίμου.

Bloomberg: Εξαιρέσεις αποφασίζει η ΕΕ

Από τη δική του μεριά, το Bloomebrg υποστηρίζει ότι οι ευρωπαϊκές ηγεσίες σκοπεύουν να καταργήσουν την προτεινόμενη απαγόρευση των πλοίων ιδιοκτησίας της ΕΕ, που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο σε τρίτες χώρες.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα, η Ελλάδα, της οποίας η οικονομία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη ναυτιλία, ήταν μεταξύ των κρατών μελών που ώθησαν στο να αφαιρεθεί η διάταξη για τις εξαγωγές σε τρίτες χώρες – από το έκτο πακέτο κυρώσεων απέναντι στη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία – επικαλούμενη την έλλειψη συμφωνίας μεταξύ των G7. Έτσι, οι Έλληνες εφοπλιστές εξαιρούνται από το εμπάργκο.

Η απαγόρευση στα ευρωπαϊκά πλοία να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο σε οποιονδήποτε προορισμό στον κόσμο θα είχε πιέσει περαιτέρω τις εξαγωγές της Μόσχας – μια ζωτική πηγή σκληρού νομίσματος, σχολιάζει το πρακτορείο.

Σημειώνει δε πως ακόμα κι έτσι, οι τρέχουσες προτάσεις θα κάνουν τη ζωή πολύ πιο δύσκολη για τη Μόσχα, με την προϋπόθεση βέβαια ότι θα υιοθετηθούν. Η απαγόρευση παροχής ασφάλισης – και άλλων υπηρεσιών – στους μεταφορείς θα αποτελέσει σημαντικό εμπόδιο για τις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου, καταλήγει το δημοσίευμα.