Κατατίθεται σήμερα  Πέμπτη,  στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων  της Βουλής νέο σχέδιο νόμου, για την αναδιοργάνωση και τον εκσυγχρονισμό του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων  (ΤΑΠΑ)– που θα μετονομαστεί σε Οργανισμό Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (ΟΔΑΠ). Η υπουργός Λίνα Μενδώνη, έρχεται να κάνει ριζικές αλλαγές, στη φυσιογνωμία του Ταμείου ενώ οι Έλληνες κινηματογραφιστές έχουν ήδη αντιδράσει με ανακοίνωση τους με αφορμή σχετική τροπολογία που τους αφορά. 
 
Αντιδράσεις αναμένεται να προκαλέσουν αλλαγές  στο βασικό αντικείμενο του νόμου που αφορά τον ΟΔΑΠ -πρώην ΤΑΠΑ- όπως για παράδειγμα η δημιουργία Νομικού Προσώπου Ιδιωτικού (!) Δικαίου εντός του ταμείου αλλά και μία θέση – bonus στο ΔΣ του ΤΑΠΑ, για εκπρόσωπο της ΠΟΕ-ΥΠΠΟ, της ομοσπονδίας εργαζομένων στο ΥΠΠΟ, μέλη της οποίας ελέγχονται από τη δικαιοσύνη, εξαιτίας του σκανδάλου του «αμαρτωλού» Ταμείου Αλληλοβοήθειας. 

Κι όλα αυτά, μετά τη σημερινή δικαίωση των εργαζομένων στο ΥΠΠΟ, οι οποίοι με αφορμή την  ολοκλήρωση της διαδικασίας της τακτικής ανάκρισης, που είχε παραγγελθεί από την Εισαγγελία Διαφθοράς για βαρύτατες κακουργηματικές πράξεις στο Ταμείο Αλληλοβοήθειας Υπαλλήλων Υπουργείου Πολιτισμού (ΤΑΥΠ ΥΠΠΟ), για την υπόθεση των πλαστών δανείων, εξέδωσαν ανακοίνωση με την οποία καταλογίζουν ευθύνες πολιτικές στην υπ. Πολιτισμού Λ. Μενδώνη, και συνδικαλιστικές στην πλειοψηφία της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων στο Υπ. Πολιτισμού.
 
Προτού δούμε τις αναλυτικά τις αλλαγές που προβλέπει ο νέος νόμος, ας ρίξουμε μια ματιά στην έως τώρα φυσιογνωμία του ΤΑΠΑ που μετονομάζεται σε ΟΔΑΠ.
 
Οι αναγκαίες αλλαγές και τα παραθυράκια
 
Το ταμείο υπάγεται στο Υπουργείο Πολιτισμού και  μέχρι σήμερα, είναι νομικό πρόσωπο δημόσιου δικαίου που εισπράττει τα έσοδα από τους αρχαιολογικούς χώρους και τα μνημεία και διαχειρίζεται τα χρήματα αυτά, προκειμένου να συντηρήσει την πολιτιστική κληρονομιά, να κατασκευάσει νέα κτίρια μουσείων, να εξαγοράσει ή να απαλλοτριώσει υπέρ του ελληνικού Δημοσίου ακινήτων προς διενέργεια ανασκαφών κλπ.
  
Το ταμείο αυτό, το αποκαλούσαν of the record, κυβερνητικοί αξιωματούχοι και στελέχη του Υπουργείου «Η κότα που κάνει το χρυσό αυγό». Καταλαβαίνει κανείς πολύ καλά τον λόγο, φτάνει να σκεφτεί πόσα χρήματα εισρέουν σε αυτό το ταμείο από όλους τους αρχαιολογικούς χώρους της χώρας και τα πωλητήρια τους. Αυτό είναι και το ταμείο το οποίο αιμοδοτούσε το άλλο ταμείο, το «αμαρτωλό» ταμείο Αλληλοβοήθειας του Υπ. Πολιτισμού. Με νόμο Βενιζέλου από το 2002, μεταγγίζονταν κάτι εκατομμύρια δημόσιου χρήματος από το ένα  στο άλλο, το οποίο διαχειρίζονταν γαλαζοπράσινοι συνδικαλιστές χωρίς να ελέγχεται από καμία οικονομική υπηρεσία του κράτους. 
 
Το νομοσχέδιο έρχεται να καλύψει ένα κενό καθώς το Ταμείο λειτουργεί με κανονισμό του 1977 και προφανώς υπήρχε ανάγκη εκσυγχρονισμού. Συστήνει 300 οργανικές θέσεις, δημιουργεί διευθύνσεις και τμήματα, σύμφωνα με τις ανάγκες της εποχής. Ωστόσο υπάρχουν σημεία που προκαλούν πολλά ερωτηματικά. 
 
Τι εννοεί το υπουργείο με τον όρο «Εκσυγχρονισμός» του ταμείου
 
– Το νέο σχέδιο προβλέπει την ίδρυση Νομικού Προσώπου Ιδιωτικού Δικαίου με αντικείμενο τη διαχείριση της δημόσιας περιουσίας, γεγονός που προκαλεί εύλογα ερωτήματα και ανησυχία. 
 
– Η άδεια για να πραγματοποιούνται εκδηλώσεις σε αρχαιολογικούς χώρους (αναφέρονται μάλιστα και εκδηλώσεις γαστρονομίας), θα δίνεται από την υπουργό μετά από εισήγηση του ΔΣ του ΟΔΑΠ, το οποίο να πούμε δεν περιλαμβάνει όπως θα δούμε παρακάτω, εκπρόσωπο αρχαιολόγων. Με αυτό τον τρόπο, το ΔΣ υποκαθιστά τον ρόλο που έχει έως σήμερα η αρμόδια εφορία αρχαιοτήτων.
 
– Προβλέπεται στο 7μελές ΔΣ, η συμμετοχή εκπροσώπου συνδικαλιστικού φορέα και συγκεκριμένα της ΠΟΕ – ΥΠΠΟ, μέλη της οποίας ελέγχονται για την υπόθεση του «αμαρτωλού» ταμείου. Αναρωτιέται κανείς, αν ήθελε η υπουργός να συμπεριλάβει εκπροσώπους των εργαζομένων, γιατί δεν επέλεξε εκπρόσωπο εργαζομένων του ίδιου του ταμείου του πρώην ΤΑΠΑ νυν ΟΔΑΠ! Και αν υποθέσουμε καλόπιστα ότι δεν είναι άλλη μία προνομιακή μεταχείριση υπέρ της φίλης στην υπουργό ομοσπονδίας, γιατί δεν υπάρχει ανάλογη πρόβλεψη ώστε να υπάρχουν και σε άλλα ΔΣ εποπτευόμενων από το υπουργείο οργανισμών, εκπρόσωποι των εργαζομένων (πχ. στο μουσείο της Ακρόπολης, ή στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου). 
Τη στιγμή μάλιστα, που στο 7μελές ΔΣ δεν υπάρχει μία θέση για τον γενικό διευθυντή αρχαιοτήτων ή προϊστάμενο κάποιας εφορείας αρχαιοτήτων. Θα έχει λόγο λοιπόν ο συνδικαλιστής της ΠΟΕ-ΥΠΠΟ για τη διαχείριση της δημόσιας περιουσίας και όχι οι καθ’ύλην αρμόδιοι αρχαιολόγοι! Βέβαια δεν είναι η πρώτη φορά, που εκπρόσωπος της Ομοσπονδίας εμφανίζεται στο ΔΣ. Έχει συμβεί ξανά στο παρελθόν, όταν η σημερινή υπουργός πολιτισμού, εκτελούσε χρέη ΓΓ του υπουργείου. 
 
– Υπάρχει άρθρο στο σχέδιο νόμου, το οποίο μιλάει για παράταση της εκκαθάρισης του «αμαρτωλού ταμείου». Που σημαίνει ότι ο εκκαθαριστής που έχει ορίσει η υπουργός θα συνεχίσει να λειτουργεί ως εκπρόσωπος του ταμείου, απέναντι στους εισαγγελείς που έχουν αναλάβει τις δύο υποθέσεις. Σημαίνει επίσης, ότι για την ώρα τουλάχιστον δεν θα περάσει ο Παιδικός σταθμός και οι εργαζόμενοι του στο υπουργείο, όπως όριζε ο νόμος της προηγούμενης κυβέρνησης.  
  
Κινηματογραφιστές: Το ΥΠΠΟ μας βγάζει με νόμο στην ανεργία 
 
Το σχέδιο νόμου για το ΤΑΠΑ, εκτός από κάποιες θετικές -απ’ότι φαίνεται σε πρώτη ανάγνωση- ρυθμίσεις στο θέμα των πνευματικών δικαιωμάτων, περιλαμβάνει επίσης τροπολογία για το cash rebate που όπως γράφει σε ανακοίνωση της η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών θα ωθήσει τους εργαζόμενους στον κινηματογράφο, σε παρατεταμένη ανεργία. 
 
«Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ψήφισε πρόσφατα το νόμο Ν.4704/2020, χωρίς να προηγηθεί ο αναγκαίος παραγωγικός διάλογος με τους φορείς του Οπτικοακουστικού χώρου αλλά με μόνη τη συνεργασία με μια  ομάδα ολιγάριθμων ενδιαφερόμενων παραγόντων και με την ανοχή των υπευθύνων του ΕΚΟΜΕ.» γράφει η ανακοίνωση και υπογραμμίζει:
 
«Ενός κακού μύρια όσα έπονται… Αιφνίδια, τώρα, το Υπουργείο ετοιμάζει μια τροποποίηση του νόμου, η οποία ενισχύει και δεν επιλύει ήδη προβληματικά σημεία, καθώς μετακινεί πολύ μεγάλο μέρος του επενδυτικού cash rebate σε αμοιβές εξωτερικού. Καλλιτεχνικοί και τεχνικοί συντελεστές των ελληνικών οπτικοακουστικών παραγωγών αλλά και εργαζόμενοι στις ξένες συμπαραγωγές, κινδυνεύουν με παρατεταμένη ανεργία όχι μόνο λόγω πανδημίας αλλά και λόγω έλλειψης κεφαλαίων, εάν τα χρήματα των επενδυτικών κινήτρων δοθούν γενναιόδωρα σε δαπάνες στην αλλοδαπή αφήνοντας, έτσι. κενά ταμεία στην ημεδαπή»