Προσκόμματα στις εξοπλιστικές συμφωνίες του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού και της Πολεμικής Αεροπορίας προσπαθεί να βάλει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με πρόσχημα το κατά πόσο έχουν τηρηθεί οι κανόνες προστασίας του ανταγωνισμού στις διαδικασίες.

Όπως αναφέρει ρεπορτάζ της εφημερίδας «Δημοκρατία», η Κομισιόν ζητά στοιχεία από την Ελλάδα για το επενδυτικό σκέλος των εξοπλιστικών συμφωνιών της Πολεμικής Αεροπορίας και του Πολεμικού Ναυτικού, με ανοιχτό το ενδεχόμενο να ενεργοποιήσει διαδικασίες παραπομπής της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, πρώτος τομέας του ενδιαφέροντος της ΕΕ είναι η μεταβίβαση των Ναυπηγείων Ελευσίνας στην εταιρία ONEX του Πάνου Ξενοκώστα. Η ONEX σε συνεργασία με τον αμερικανικό κρατικό χρηματοοικονομικό κολοσσό DFC, έχουν αποκτήσει τα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Η ενέργεια της Επιτροπής λογικά ναρκοθετεί και τη διαδικασία πώλησης και των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ), καθώς και σε αυτή την περίπτωση ως ενδιαφερόμενοι εμφανίζονται το συνεργατικό σχήμα ONEX-DFC.

Υποτίθεται ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα ελέγξει εάν και κατά πόσον έχουν τηρηθεί οι κανόνες προστασίας του ανταγωνισμού στις διαδικασίες, δεδομένων και των πρωθυπουργικών δηλώσεων για τη ναυπήγηση φρεγατών για το Πολεμικό Ναυτικό. Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα στην Ελλάδα, η ναυπήγηση φρεγατών θεωρείται «προίκα» για την ανάληψη της ευθύνης των ναυπηγείων.

Η διαφαινόμενη επικράτηση αμερικανικών συμφερόντων εταιρίας η οποία μάλιστα φαίνεται πως θα μονοπωλήσει τις νέες ναυπηγήσεις του Πολεμικού Ναυτικού, δίνει με σαφήνεια την αίσθηση ότι η ευρωπαϊκή παρέμβαση είναι κάτι περισσότερο από ανησυχία τήρησης των κανόνων ανταγωνισμού στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ενδιαφέρον επιδεικνύεται όμως και για άλλο ένα αμερικανικό εξοπλιστικό πρόγραμμα, αυτό της αναβάθμισης 84 μαχητικών αεροσκαφών F-16 στη διαμόρφωση F-16V από την κατασκευάστρια Lockheed Martin.

Το ενδιαφέρον και εδώ επικεντρώνεται στο βιομηχανικό σκέλος της αναβάθμισης, δηλαδή τη συμμετοχή της ΕΑΒ, αλλά και σημαντικού αριθμού ιδιωτικών ελληνικών εταιριών του κλάδου της αμυντικής βιομηχανίας.

Μάλιστα η γραφειοκρατία των Βρυξελλών  δεν αντελήφθηκε την εγκατάλειψη του προγράμματος ναυπήγησης φρεγατών τύπου Belh@rra της κρατικής γαλλικής Naval Group, με αποτέλεσμα στο σχετικό έγγραφο να ζητούνται διευκρινίσεις και γι’ αυτό το θέμα!

Στο δημοσίευμα της «Δημοκρατίας» διατυπώνεται η απορία, εάν θα ακολουθήσει νεότερη επιστολή με την οποία θα αντικαθίσταται η εμπλεκόμενη εταιρία με τη Dassault Aviation για τη συμφωνία απόκτησης 18 μαχητικών αεροσκαφών Rafale, καινούργιων και μεταχειρισμένων…

Στην Επιστολή γίνεται λόγος για πληροφορίες που έχουν περιέλθει υπόψη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ωστόσο, αυτό που έχει ενδιαφέρον να πληροφορηθεί κανείς είναι ποιος κίνησε τις διαδικασίες προβαίνοντας σε σχετικές καταγγελίες στην Κομισιόν.