Σε μία σοβαρή αποκάλυψη προέβη το βρετανικό Channel 4, σύμφωνα με την οποία η ομάδα που είχε αναλάβει την προεκλογική εκστρατεία του Ντόναλντ Τραμπ στο διαδίκτυο προσπάθησε να αποθαρρύνει εκατομμύρια Αφροαμερικανούς για να μην ψηφίσουν στις προεδρικές εκλογές του 2016.

Οι δημοσιογράφοι του καναλιού ανέφεραν ότι περιήλθε στην κατοχή τους ένα ηλεκτρονικό αρχείο που χρησιμοποιήθηκε πριν από 4 χρόνια και αφορούσε περίπου 200 εκατομμύρια Αμερικανούς ψηφοφόρους. Σε αυτό το αρχείο οι ψηφοφόροι είχαν χωριστεί σε διάφορες κατηγορίες, ώστε να τους προωθούνται συγκεκριμένες διαφημίσεις μέσω των social media. 

Από αυτούς τους ανθρώπους, πάνω από 3,5 εκατομμύρια Αφροαμερικανοί είχαν τοποθετηθεί στην κατηγορία της «αποθάρρυνσης», με στόχο να πειστούν να απέχουν από τις εκλογές. Οι Αφροαμερικανοί ήταν η μεγαλύτερη από τις κοινότητες που στοχοθετήθηκαν από αυτή τη στρατηγική, σύμφωνα με το Channel 4. Για παράδειγμα στην Τζόρτζια, μολονότι αποτελούν το 32% του πληθυσμού αυτής της Πολιτείας, οι Αφροαμερικανοί αποτελούσαν το 61% στην κατηγορία των εκλογέων που έπρεπε να μεταπειστούν. 

Ένας από τους ερευνητές – δημοσιογράφους του καναλιού επισήμανε ότι σε κρίσιμες Πολιτείες, όπως στο Ουισκόνσιν, το ποσοστό των μαύρων πολιτών που ψήφισαν τελικά ήταν πολύ μικρό. 

Στην «ψηφιακή» προεκλογική εκστρατεία του Τραμπ μετείχε και μια ομάδα από τη βρετανική εταιρεία Cambridge Analytica, η οποία κατηγορείται ότι συνέλεγε και εκμεταλλευόταν για πολιτικούς σκοπούς τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών του Facebook, χωρίς τη συγκατάθεσή τους.

Ο Μπραντ Παρσκέιλ, που ήταν διευθυντής της ψηφιακής προεκλογικής καμπάνιας του Τραμπ το 2016, διαβεβαίωσε ότι η ομάδα του δεν στοχοθέτησε τους Αφροαμερικανούς ψηφοφόρους. «Θα έλεγα ότι είμαι σχεδόν σίγουρος 100% ότι δεν κάναμε καμία εκστρατεία με στόχο τους Αφροαμερικανούς», είπε σε δημοσιογράφους του PBS Frontline. Όμως το Channel 4 News επιμένει ότι οι δημοσιογράφοι του είδαν το εμπιστευτικό έγγραφο στο οποίο η Cambridge Analytica παραδεχόταν ότι στοχοθετούσε Αφροαμερικανούς πολίτες.

Το κανάλι αναφέρθηκε και στις αρνητικές διαφημίσεις που στόχευαν να αποθαρρύνουν τους πολίτες από το να ψηφίσουν τη Χίλαρι Κλίντον, όπως τα βίντεο στα οποία η πρώην υπουργός Εξωτερικών χαρακτήριζε «σούπερ αρπακτικά» τους νεαρούς μαύρους.

Ο Τζαμάλ Ουότκινς, ο αντιπρόεδρος της NAACP, της μεγαλύτερης οργάνωσης για τα πολιτικά δικαιώματα των Αφροαμερικανών, δήλωσε «σοκαρισμένος» και «προβληματισμένος» από αυτές τις αποκαλύψεις. «Χρησιμοποιούμε κι εμείς παρόμοια δεδομένα σε μια λίστα ψηφοφόρων, αλλά για να τους κινητοποιήσουμε, να τους πείσουμε ή να τους ενθαρρύνουμε να συμμετέχουν (στις εκλογές). Δεν χρησιμοποιούμε τα δεδομένα για να πούμε ποιον θα αποθαρρύνουμε. Αυτό μοιάζει σαν να είναι μια αλλαγή σε σχέση με την έννοια της δημοκρατίας», σχολίασε.