Έντονος αναβρασμός επικρατεί σε όλα τα σχολεία ανά την επικράτεια, μια μόλις εβδομάδα μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, την ώρα που η έξαρση της πανδημίας του κοροναϊού δείχνει να αφήνει το αποτύπωμά της σε όλο και περισσότερες σχολικές μονάδες.

Ήδη καθημερινά η σχετική λίστα των σχολείων που κλείνουν λόγω κρουσμάτων ολοένα και μεγαλώνει, ενώ δεδομένη είναι η ανησυχία μεταξύ εκπαιδευτικών, μαθητών αλλά και γονεών, καθώς διαπιστώνουν την προφανή έλλειψη προετοιμασίας, σχεδίου αλλά και την αδιαφορία εκ μέρους του υπουργείου Παιδείας ενώπιον μιας τόσο κρίσιμης κατάστασης.

Κύμα καταλήψεων σε σχολεία – Ποια τα αιτήματα των μαθητών

Ενδεικτικό του κλίματος που επικρατεί είναι το γεγονός ότι τις τελευταίες μέρες μαθητές σε αρκετά σχολεία σε περιοχές, όπως σε Θεσσαλονίκη, Σέρρες, Κρήτη, Αχαϊα, Αιτωλοακαρνανία Μαγνησία, Καβάλα, Ηλεία, έχουν προχωρήσει σε καταλήψεις διαμαρτυρόμενοι για την κατάσταση, που έχει διαμορφωθεί. Τα διαθέσιμα στοχεία μάλιστα δείχνουν πως μέσα στο Σαββατοκύριακο οι κατειλημμένες σχολικές μονάδες σχεδόν τριπλασιάστηκαν. Και μπορεί κάποιες από αυτές τις καταλήψεις να αποδίδονται σε «αρνητές της μάσκας», κάτι που επιχειρούν να προβάλλουν κατ’ αποκλειστικότητα πολλά ΜΜΕ, όμως οι μαθητές, στην συντριπτική πλειονότητά τους, βάζουν στο επίκεντρο αιτήματα όπως τα ολιγομελή τμήματα, οι προσλήψεις καθηγητών, αλλά και η ύπαρξη μόνιμου προσωπικού καθαριότητας. Πρόκειται για τρία βασικά ζητήματα και για τα οποία το Tvxs.gr είχε επισημάνει τα τεράστια προβλήματα και κενά που καταγράφονται πριν χτυπήσει το πρώτο κουδούνι και παρά τους αντίθετους ισχυρισμούς του υπουργείού και της κυβέρνησης. 

Χαρακτηριστική είναι η ανακοίνωση εκ μέρους της Συντονιστικής Επιτροπής Μαθητών Θεσσαλονίκης, η οποία μεταξύ άλλων τονίζει ότι «μέσα από συζητήσεις και συντονισμένη οργάνωση του αγώνα μας, καταφέραμε και κάναμε μεγάλες κινητοποιήσεις και καταλήψεις σχολείων, βγήκαμε στους δρόμους και δώσαμε μαχητική απάντηση ενάντια στη κυβέρνηση διεκδικώντας άμεσα μέτρα προστασίας της υγείας μας!». Παράλληλα, καταγγέλλουν «την απαράδεκτη στάση διάφορων ΜΜΕ που προσπάθησαν να διαστρεβλώσουν το δίκαιο αγώνα μας λέγοντας ότι “οι μαθητές αντιδρούν στη χρήση μάσκας”!», όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά.

«Σκάνε διαρκώς κρούσματα, δεν υπάρχει καμιά απολύτως μέριμνα για τα παιδιά μας»

«Σε αναμμένα κάρβουνα» κάθονται και οι γονείς, οι οποίοι εκφράζουν έντονους φόβους για την για την ασφάλεια των παιδιών τους. «Όλοι οι γονείς έχουν και προβληματισμό και αγωνία, είναι για να το πω χαρακτηριστικά “στα κάγκελα”, καθώς σκάνε καθημερινά κρούσματα και δε βλέπουμε κανένα σχεδιασμό από πουθενά. Εκτός αυτού κλείνουνε σχολεία και δεν βλέπουμε να υπάρχει προγραμματισμός σχετικά με το τι θα γίνει στη συνέχεια» επισημαίνει μιλώντας στο tvxs η πρόεδρος της Ομοσπονδίας Γονέων Αττικής και εκπρόσωπος Τύπου της Ανωτάτης Συνομοσπονδίας Γονέων Μαθητών Ελλάδας, Στέλλα Βαλαβάνη.

«Έχουμε συνεχή ενημέρωση, ακόμη κι από την περιφέρεια, ότι διαρκώς σκάνε κρούσματα. Το ζήτημα είναι πως δε λαμβάνονται μέτρα ενώπιον αυτής της κατάστασης, ότι δεν διεξάγονται επαναλαμβανόμενα τεστ. Δηλαδή εμφανίζονται κρούσματα σε μια τάξη, το θέμα της ιχνηλάτησης έχει γίνει “λάστιχο” και επιπλέον δεν υπάρχει καμιά μέριμνα για διεξαγωγή τεστ στους καθηγητές αλλά και στους μαθητές, που μπορεί πχ να έχουν αδελφάκι σε άλλο τμήμα με το οποίο μπορεί να έχουν προαυλιστεί μαζί κλπ. Όλα αυτά αποτελούν κρατική ευθύνη, την οποία αρνείται να πάρει η κυβέρνηση» συνεχίζει.

«Η εικόνα είναι η ίδια με αυτή που είχαμε το προηγούμενο διάστημα, μόνο που με το άνοιγμα των σχολείων έχει αρχίσει να διογκώνεται», τονίζει η κυρία Βαλαβάνη και προσθέτει: «Με απλά λόγια, αυτή τη στιγμή υπάρχει ένα μαύρο χάλι στα σχολεία, τόσο στην Αττική όσο και σε ολόκληρη την Ελλάδα. Κι αυτό ξεκινάει από την κυβερνητική επιλογή να μην ανοίξει τα σχολεία με τους όρους υγιεινής και ασφάλειας που ζητάγαμε. Εμείς από το Μάιο είχαμε ζητήσει ως Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων αλλά και ως Ομοσπονδία Γονέων της Περιφέρειας Αττικής συνάντηση με το υπουργείο Παιδείας για αυτά τα θέματα, εκφράζοντας τον προβληματισμό και την αγωνία μας. Το υπουργείο όμως αρνείται πεισματικά ένα τέτοιο ενδεχόμενο, καθώς προφανώς δεν έχει απαντήσεις να δώσει στα βασικά ζητήματα που θέτουμε».

Η ίδια σημειώνει ότι «ένα από τα πιο καίρια αιτήματα που βάζουμε στο τραπέζι είναι το 15 μαθητές ανά τάξη. Αυτή τη στιγμή όμως τα παιδιά μας βρίσκονται σε 25αρια τμήματα, τα οποία αποτελούν πλέον κανόνα περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά. Αυτό δεν είναι τυχαίο, αλλά αποτελεί ξεκάθαρη κυβερνητική επιλογή, η οποίο με νόμο της επέτρεψε την ύπαρξη ακόμη και 27 μαθητών ανά τάξη. Για μας λοιπόν το σημαντικό δεν είναι η μάσκα. Δεν είναι ρόλος μας να πούμε ναι ή όχι, αυτό είναι ζήτημα των λοιμωξιολόγων. Για εμάς το θέμα είναι να βρεθούν χώροι προκειμένου τα παιδιά μας να μη στοιβάζονται. Υπάρχουν σχολεία όπου τα παιδιά δεν βρήκαν ούτε θρανία και κατά συνέπεια αναγκάζονται να είναι όρθια. Η κατάσταση είναι εκρηκτική» αναφέρει χαρακτηριστικά.

Αναφερόμενη αναλυτικότερα στις ευθύνες της κυβέρνησης φέρνει παράδειγμα από τη δική της καθημερινότητα. «Στο σχολείο του γιου μου, στο 1ο Γυμνάσιο Ταύρου δεν υπάρχει μαθηματικός» λέει και καταλήγει: «Δεν είναι δυνατό, ενώ προειδοποιούσαμε όλο το προηγούμενο διάστημα ότι ιδιαίτερα τη φετινή χρονιά δεν πρέπει να υπάρχει ούτε ένα κενό στην εκπαίδευση, να ξεκινάμε με 3ωρα και 4ωρα και μάλιστα σε βασικά μαθήματα. Υπενθυμίζω ότι τα παιδιά την προηγούμενη χρονιά χάσανε 3 μήνες εκπαίδευσης. Αντί λοιπόν να έρθει η κυβέρνηση στις 14 Σεπτέμβρη -με μια εβδομάδα καθυστέρηση- να έχει 45.000 αναπληρωτές καθηγητές στις τάξεις (πέρση ήταν 42.000) έρχεται και διορίζει 21.000, δηλαδή τους μισούς. Πώς θα ανοίξουν τα σχολεία με τους μισούς μαθητές; Και λέω πως θα έπρεπε να έχουμε φέτος περισσότερους αναπληρωτές, γιατί καταλαβαίνουμε όλοι πως έχουμε καθηγητές, που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, δεδομένα θα έχουμε και κρούσματα. Δυστυχώς δεν υπάρχει καμια πρόβλεψη. Δεν υπάρχει τίποτα».

«Θα έπρεπε να έχουν κλείσει περισσότερα σχολεία»

Το «κώδωνα του κινδύνου» κρούουν από τη μεριά τους και οι καθηγητές, που βλέπουν μάλιστα τα κρούσματα στους κόλπους τους να αυξάνονται καθημερινά. «Έχουμε αρκετά κρούσματα κι απ’ ότι φαίνεται θα έχουμε ακόμη περισσότερα σε λίγο καιρό. Πρέπει να σημειωθεί πως ένας καθηγητής δεν είναι όπως ο δάσκαλος, που είναι εντοπισμένος σε ένα δημοτικό. Ένας καθηγητής  μπορεί να κάνει μάθημα σε 2-3 σχολεία» δηλώνει στο tvxs ο γενικός γραμματέας της ΟΛΜΕ, Βαγγέλης Μπουντουλούλης.

Τονίζει δε ότι «το πρόβλημα εδώ έχει να κάνει με την εφαρμογή των πρωτοκόλλων του ΕΟΔΥ για τον εντοπισμό κρουσμάτων. Υπάρχει δηλαδή το πρωτόκολλο νούμερο 1, όπου δεν κλείνει το σχολείο και το τμήμα κι ανιχνεύεται το περιβάλλον του μαθητή, υπάρχει το νούμερο 2 (σε περίπτωση δυο κρουσμάτων) όπου κλείνει το τμήμα και το νούμερο 3 όπου κλείνει ολόκληρη η σχολική μονάδα. Αυτό το πράγμα έχει μπερδευτεί σε πολλές περιπτώσεις, καθώς το πρωτόκολλο νούμερο 2 σε περίπτωση κρούσματος σε καθηγητή (ή και σε διευθύντρια σχολείου όπως συνέβη πρόσφατα) έχει πολύ διαφορετική δυναμική από την ύπαρξη 2 κρουσμάτων σε μαθητές στο ίδιο τμήμα. Ο ΕΟΔΥ δυστυχώς το έβαλε γενικά. Είναι όμως διαφορετικό να έχεις δυο καθηγητές θετικούς στον ιό και διαφορετικό δυο μαθητες. Στην ουσία δεν επιτρέπουν στο εκάστοτε σχολείο, τους γονείς αλλά και στην δευτεροβάθμια διεύθυνση να κρίνει με ανοιχτούς ορίζοντες. Πάμε σε τυπικότητα, η οποία είναι καταστροφική. Γι αυτό βλέπουμε να υπάρχουν έντονες αντιδράσεις από γονείς αλλά και από δήμους».

Με βάση όλα παραπάνω ο κύριος ο Μπουντουλούλης τονίζει ότι «ίσως θα έπρεπε να έχουν κλείσει περισσότερα σχολεία. Νομίζω πως είναι κάτι που έχει επισημανθεί και από μέλη της Επιτροπής λοιμωξιολόγων, όσο από εκείνους που εμφανίζονται όσο και από αυτούς που δεν εμφανίζονται. Καταλαβαίνουν πως κάτι δεν πάει καλά κι ότι ίσως να έχουμε μεγάλο πρόβλημα. Άλλωστε και η υφυπουργός Παιδείας πριν από λίγες μέρες δήλωσε πως είμαστε έτοιμοι για “ολική τηλεκπαίδευση”. Στην πραγματικότητα δηλαδή υπάρχει αυτή η δυστοπία που έρχεται και μας λέει πως μπορεί σύντομα να χρειαστεί να λειτουργήσουμε στα πρότυπα της Ισπανίας, όπου η τηλεκπαίδευση είναι αρκετά απλωμένη και συνεχίζει να επεκτείνεται».