Η προθεσμία παρατείνεται μέχρι τέλος Μαρτίου, αλλά η συγκυρία της πανδημίας και της τεράστιας ύφεσης δυσκολεύει τους εκπροσώπους των εργαζομένων να τεκμηριώσουν την ανάγκη πραγματικής αύξησής του.

Αμφίβολου αποτελέσματος για τους μισθωτούς ενδέχεται να αποδειχτεί η έναρξη της διαδικασίας αναμόρφωσης του κατώτατου μισθού, όπως προβλέπεται στο πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή τα μεσάνυχτα της περασμένης Παρασκευής. Μάλιστα ο χρόνος έναρξης των διαβουλεύσεων και η οικονομική συγκυρία δεν αποκλείουν ακόμη και το χειρότερο σενάριο μείωσης του κατώτατου μισθού.

Ειδικότερα, ύστερα από διαδοχικές παρατάσεις, η έναρξη της διαδικασίας για τον κατώτατο μισθό, που από τον Φεβρουάριο του 2019 και ύστερα από την αύξηση 10% οριοθετήθηκε στα 650 ευρώ (29,04 ευρώ το κατώτατο ημερομίσθιο), προβλέπεται να ξεκινήσει στα τέλη Σεπτεμβρίου με στόχο να ολοκληρωθεί το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Μαρτίου 2021.

Με δεδομένη όμως την πολύ κακή εικόνα των οικονομικών μεγεθών (-15,2% η ύφεση του δεύτερο τρίμηνο του 2020) και με τα στοιχεία του τρίτου τριμήνου να μην είναι έτοιμα πριν από τις αρχές Δεκεμβρίου, εκτιμάται ότι θα είναι πολύ δύσκολο να τεκμηριωθεί πειστικά και να γίνει δεκτή από τους εργοδότες, με βάση την προβλεπόμενη διαδικασία κρατικής παρέμβασης, η θέση των συνδικάτων και ειδικότερα της ΓΣΕΕ για αύξηση του κατώτατου μισθού στα 750 ευρώ καθώς και το αίτημα για επιστροφή της διαδικασίας διαμόρφωσης των κατώτατων ορίων στις, προϋπάρχουσες των μνημονίων, ελεύθερες συλλογικές διαπραγματεύσεις.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η αρχική διάταξη που είχε ενσωματωθεί στο σχέδιο νόμου, όταν απεστάλη στη Γενική Γραμματεία της κυβέρνησης, προέβλεπε ολοκλήρωση της διαδικασίας αργότερα, τον Ιούλιο του 2021. Η ρύθμιση άλλαξε, ενδεχομένως με παρέμβαση του υπουργού Επικρατείας Γ. Γεραπετρίτη, προβλέποντας νωρίτερα την έναρξη και λήξη της διαδικασίας, αλλά σε χρόνο που δύσκολα μπορεί να τεκμηριώσει μια πραγματική αύξηση στον κατώτατο μισθό χωρίς να αποκλείεται η συγκεκριμένη επιλογή να οδηγήσει ακόμη και σε μείωση, ακόμη κι αν έγινε για επικοινωνιακούς κι όχι ουσιαστικούς λόγους (δηλαδή αποφυγή της κριτικής της αντιπολίτευσης για ακόμη μία παράταση στη διαδικασία αναμόρφωσης του κατώτατου μισθού).

Αναλυτικότερα το πολυνομοσχέδιο για την αναμόρφωση του ύψους του κατώτατου μισθού προβλέπει έναρξη της διαδικασίας το τελευταίο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου και ολοκλήρωση το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Μαρτίου 2021.

Για την εκκίνηση της διαδικασίας οι προθεσμίες για την ολοκλήρωση της διαδικασίας ορίζονται ως εξής στο σχέδιο νόμου:

  • α. Το τελευταίο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου θα αποσταλεί η έγγραφη πρόσκληση από την Επιτροπή Συντονισμού της διαβούλευσης, ώστε μέχρι και τις 31 Οκτωβρίου να έχει υποβληθεί η σχετική έκθεση.
  • β. Μέχρι τις 15 Νοεμβρίου θα διαβιβαστούν οι προτάσεις των φορέων που συμμετέχουν στη διαβούλευση από την Επιτροπή Συντονισμού σε όλους του κοινωνικούς εταίρους.
  • γ. Εως τις 30 Νοεμβρίου πρέπει να γίνει η διαβίβαση όλων των υπομνημάτων και της τεκμηρίωσης των διαβουλευόμενων, καθώς και της έκθεσης των εξειδικευμένων επιστημονικών και ερευνητικών φορέων στο Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) προς σύνταξη Σχεδίου Πορίσματος Διαβούλευσης.
  • δ. Η εισήγηση του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων προς το υπουργικό συμβούλιο για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού υπαλλήλων και του κατώτατου ημερομισθίου των εργατοτεχνιτών προβλέπεται να γίνει το τελευταίο δεκαπενθήμερο τον Ιανουαρίου 2021.

Πώς θα γίνει η διαβούλευση των κοινωνικών εταίρων

Σύμφωνα με τον νόμο που υποκατέστησε τις ελεύθερες συλλογικές διαπραγματεύσεις των κοινωνικών εταίρων, για τον ορισμό του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και νομοθετημένου κατώτατου ημερομισθίου διεξάγεται διαβούλευση μεταξύ των κοινωνικών εταίρων και της κυβέρνησης με την τεχνική και επιστημονική υποστήριξη εξειδικευμένων επιστημονικών, ερευνητικών και συναφών φορέων και εμπειρογνωμόνων σε θέματα οικονομίας και ιδίως οικονομίας της εργασίας, κοινωνικής πολιτικής καθώς και εργασιακών σχέσεων και τον συντονισμό από επιτροπή.

Οι κοινωνικοί εταίροι που μετέχουν στη διαβούλευση είναι:

α. εκ μέρους των εργαζομένων όλης της χώρας η ΓΣΕΕ και οι λοιπές δευτεροβάθμιες συνδικαλιστικές οργανώσεις κλαδικές ή ομοιοεπαγγελματικές που εκπροσωπούν εργαζομένους του ιδιωτικού τομέα σε εθνικό επίπεδο, προτείνονται από τη ΓΣΕΕ και καλούνται από την επιτροπή συντονισμού της διαβούλευσης,

β. εκ μέρους των οργανώσεων, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ), η Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών, Βιοτεχνών, Εμπόρων Ελλάδος (ΓΣΕΒΕΕ), η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) και λοιπές εργοδοτικές οργανώσεις που προτείνονται από αυτούς και καλούνται από την επιτροπή συντονισμού της διαβούλευσης.

Η διαβούλευση συντονίζεται από τριμελή επιτροπή, αποτελούμενη από τον πρόεδρο του ΟΜΕΔ, ως πρόεδρο, ένα πρόσωπο κύρους ως εκπρόσωπο του υπουργού Οικονομικών και ένα πρόσωπο κύρους ως εκπρόσωπο του υπουργού Εργασίας, με τη γραμματειακή υποστήριξη των υπηρεσιών του ΟΜΕΔ.

Εργο της επιτροπής συντονισμού της διαβούλευσης είναι:

■ Η αποστολή έγγραφης πρόσκλησης εντός του τελευταίου δεκαημέρου του Φεβρουαρίου κάθε έτους προς εξειδικευμένους επιστημονικούς, ερευνητικούς και λοιπούς φορείς, μεταξύ των οποίων η Τράπεζα της Ελλάδος, η Εθνική Στατιστική Υπηρεσία, ο ΟΑΕΔ, το Ινστιτούτο Εργασίας της ΓΣΕΕ/ΑΔΕΔΥ, το Ινστιτούτο ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ, το Ινστιτούτο Βιομηχανικών και Οικονομικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), το Ινστιτούτο του ΣΕΤΕ (ΙΝΣΕΤΕ), το ΚΕΠΕ, ο ΟΜΕΔ, το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (INΕΜΥ – ΕΣΕΕ), να συντάξουν έκθεση προς υποβολή έως την 31η Μαρτίου κάθε έτους, για την αξιολόγηση του ισχύοντος νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου.

■ Ο σχηματισμός φακέλου με τις εκθέσεις των εξειδικευμένων επιστημονικών και ερευνητικών φορέων και των παραγόντων διαφοροποίησης του κατώτατου μισθού και ημερομισθίου και η αποστολή του προς τους εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων για την έκφραση της γνώμης τους, με υποβολή υπομνήματος.

■ Η διαβίβαση του υπομνήματος και της τεκμηρίωσης κάθε διαβουλευόμενου προς τους λοιπούς εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων με πρόσκληση για προφορική διαβούλευση, το αργότερο μέχρι τη 15η Απριλίου κάθε έτους, σε σχέση με την τυχόν αναπροσαρμογή του εκάστοτε ισχύοντος νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου.