Σε μεγάλη ιδιωτική εταιρεία, στην οποία εταίρος είναι το επί χρόνια στέλεχος της ΝΔ και διευθύνων σύμβουλος της «Ανάπλαση Αθήνας Α.Ε.» Χρόνης Ακριτίδης, έχει ανατεθεί υπεργολαβικά μεγάλο μέρος της συγκοινωνιακής μελέτης του Μεγάλου Περιπάτου. σύμφωνα με την Εφημερίδα των Συντακτών.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα, ο Μεγάλο Περίπατος  υλοποιείται ως αποτέλεσμα ενός ερευνητικού προγράμματος του Τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής του ΕΜΠ με επιστημονικά υπεύθυνο τον έμπειρο (κυρίως σε θέματα οδικής ασφάλειας) καθηγητή Γιώργο Γιαννή, χωρίς όμως καμία πολεοδομική μελέτη και ρύθμιση των χρήσεων γης οι οποίες είναι αναγκαίες ώστε οι αναμενόμενες αυξήσεις στις τιμές της γης και των ακινήτων, που θα πυροδοτήσουν οι αναπλάσεις, να μην οδηγήσουν σε αλλοίωση της φυσιογνωμίας του κέντρου. Η πολεοδομική μελέτη (Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο – ΕΠΣ) έπεται των παρεμβάσεων και αναμένεται απλά να τις επικυρώσει. Αυτό λοιπόν το ερευνητικό πρόγραμμα του ΕΜΠ βαφτίστηκε για επικοινωνιακούς λόγους «συγκοινωνιακή μελέτη».

Σύμφωνα με επεξεργασία στοιχείων που προκύπτουν από τη Διαύγεια, προκύπτει πως στη μεγάλη ιδιωτική εταιρεία ΝΑΜΑ Σύμβουλοι Μηχανικοί και Μελετητές Α.Ε., στην οποία εταίρος είναι το επί χρόνια στέλεχος της Ν.Δ. και πλέον διευθύνων σύμβουλος της «Ανάπλαση Αθήνας Α.Ε.» Χρόνης Ακριτίδης, έχει ανατεθεί υπεργολαβικά από το ΕΜΠ σημαντικό μέρος της επίμαχης συγκοινωνιακής μελέτης του Μεγάλου Περιπάτου. Το όνομα της εταιρείας δεν εμφανίζεται ωστόσο στη Διαύγεια, εμφανίζονται όμως πολλοί υπάλληλοι και ανώτερα στελέχη της να έχουν αναλάβει τμήματα του έργου.

Η εφημερία αναφέρει ότι ο Χρ. Ακριτίδης συνδέεται πολιτικά επί χρόνια με την Ντόρα Μπακογιάννη (πρώην αντιδήμαρχος επί δημαρχίας της), ενώ έχει διατελέσει και αντιπρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου. Οπως αναφέρει ο ίδιος στον προσωπικό του λογαριασμό στο LinkedIn είναι διευθυντικό στέλεχος και υπεύθυνος του τμήματος συγκοινωνιακών και τοπογραφικών μελετών της ελληνικής μελετητικής εταιρείας NAMA. Mέλος της ΟΝΝΕΔ από το 1981 και μέλος της Κεντρικής Επιτροπής της Νέας Δημοκρατίας (2004-2010, 2013-2015), έχει διατελέσει και αντιδήμαρχος Τεχνικών Διευθύνσεων του Δήμου Αθηναίων επί Νικήτα Κακλαμάνη.

Η εταιρεία «Ανάπλαση Αθήνας» είχε ιδρυθεί το 2018 για να προγραμματίσει και να υλοποιήσει έργα εντός των ορίων του δήμου ιδίως στο κέντρο της πόλης, με έμφαση στις περιοχές του Εμπορικού Τριγώνου και των Προσφυγικών της Λ. Αλεξάνδρας. Το 2018 ο δήμος είχε εναντιωθεί στους τότε σχεδιασμούς διαμαρτυρόμενος και επικαλούμενος υποεκπροσώπηση.

Η νέα κυβέρνηση ψήφισε νόμο και άλλαξε τη σύνθεση του Δ.Σ. της «Ανάπλαση Αθήνας», βάσει της οποίας πρόεδρος είναι ο δήμαρχος Αθήνας ενώ πέντε μέλη ορίζονται από το δημοτικό συμβούλιο, όπως και ο διευθύνων σύμβουλος. Μετά από πρόταση του Κ. Μπακογιάννη ως διευθύνων σύμβουλος ορίζεται ο Χρόνης Ακριτίδης, ο οποίος είχε προ μηνών αναλάβει και πρόεδρος της ΕΡΓΟΣΕ. Ο ίδιος συμμετείχε και σε συσκέψεις εν μέσω πανδημίας με αρμόδιους φορείς και μελετητές του Μεγάλου Περίπατου.

Το έργο της συγκοινωνιακής μελέτης θα κοστίσει 217.000 ευρώ και οι αμοιβές με σύμβαση έργου (outsourcing) φτάνουν τις 137.000 ευρώ. Σύμφωνα με δημοσιευμένα στοιχεία στη Διαύγεια, οι δύο πιο υψηλά αμειβόμενοι μέχρι στιγμής μόνο από αυτό το έργο είναι οι Παπαδάκος Παναγιώτης (€11.160,00) και Παπαντωνίου Παναγιώτης (€8.118,53). Ο πρώτος είναι εταίρος (διευθυντής στον συγκοινωνιακό τομέα από το 2000, πρώην πρόεδρος του ΣΕΣ) της εταιρείας NAMA και ο δεύτερος είναι νυν πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ). Τουλάχιστον ακόμα μία σύμβαση έργου, ύψους 9.300 ευρώ, έχει υπογραφεί με άλλη συγκοινωνιολόγο μηχανικό, επίσης εργαζόμενη στην εταιρεία NAMA.

Το δημοσίευμα σημειώνει ότι μπορεί τα ποσά για τον καθένα συμβασιούχο να βρίσκονται στα όρια της απευθείας ανάθεσης, όμως αθροιστικά το ποσό που καταλήγει σε εργαζόμενους της ιδιωτικής εταιρείας δεν θα μπορούσε να δοθεί χωρίς διαγωνισμό, κατά συνέπεια υπάρχουν ενδείξεις κατάτμησης του συνολικού έργου. Eπιπλέον δημιουργούνται εύλογα ερωτήματα για το πώς είναι δυνατόν ένα έργο να ανατίθεται υπεργολαβικά, χωρίς διαγωνισμό, από το ΕΜΠ σε υπαλλήλους συγκεκριμένης μελετητικής εταιρείας, στην οποία κατά σύμπτωση είναι υψηλόβαθμο στέλεχος και εργαζόμενος επί 26 χρόνια ο διευθύνων σύμβουλος μιας εταιρείας δημοσίου δικαίου με αντικείμενο την ανάπλαση του κέντρου.

Η εφημερίδα προσθέτει ότι στον Δήμο της Αθήνας από το 2019 συντάσσεται Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) της επόμενης δεκαετίας για την Αθήνα, το οποίο ο πρώην δήμαρχος Γιώργος Καμίνης ανέθεσε σε μια ομάδα επιστημόνων αντίστοιχα αξιόλογων με αυτήν του Μεγάλου Περίπατου με συμμετοχή εξειδικευμένων ερευνητών του ΕΜΠ.

Στο έργο εμπλέκεται ενεργά ο Θάνος Βλαστός, καθηγητής Πολεοδομίας και Συγκοινωνιακού Σχεδιασμού στη Σχολή Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανικών ΕΜΠ (πρώην σύμβουλος του δημάρχου Δημήτρη Αβραμόπουλου), ενώ στην επιτελική ομάδα υπάρχουν και εργαζόμενοι της εταιρείας συμβούλων LEVER Α.Ε. Το ΣΒΑΚ του Δήμου Αθηναίων χρηματοδοτείται από το Πράσινο Ταμείο και το συνολικό κόστος του είναι 230.0000 ευρώ.

Στο σημείο αυτό, σημειώνει το δημοσίευμα, εντοπίζεται ένα σοβαρό θεσμικό θέμα διαδικασίας και ουσίας. Γιατί χρειάζονται δύο μελέτες από δύο διαφορετικούς αναδόχους και διπλάσια κονδύλια για το κέντρο της Αθήνας; Από πού προκύπτει η ξεκάθαρη αναφορά του ΣΒΑΚ για την αναγκαιότητα του Μεγάλου Περίπατου με τον τρόπο που υλοποιείται;

Ο συγκοινωνιολόγος – πολεοδόμος Κοσμάς Αναγνωστόπουλος, εκπρόσωπος του ευρωπαϊκού δικτύου CIVITAS για τη βιώσιμη κινητικότητα δήλωσε στην εφημερίδα πως σε καμία περίπτωση δεν προβλέπεται η διαδικασία αυτή που ακολουθείται στον Μεγάλο Περίπατο. Ο ίδιος θεωρεί πως όσα γίνονται «πρέπει να αποτελέσουν παράδειγμα προς αποφυγή για το πώς πρέπει να προωθείται η βιώσιμη κινητικότητα σε μια ελληνική πόλη».