Ενώ ετοιμάζονται να ανοίξουν Νηπιαγωγεία και Δημοτικά – Στο 40% τοποθετεί τον αριθμό των απόντων το υπ. Παιδείας – Στο 60% η αποχή, σύμφωνα με τα στοιχεία της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ

Μπορεί η υπουργός Παιδείας να μιλά για ένα «επιτυχημένο» άνοιγμα των σχολείων της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, όμως οι αριθμοί την διαψεύδουν κατηγορηματικά. «Περίπου 400.000 από τους 650.000 μαθητές των Γυμνασίων και των Λυκείων δεν πατούν στο σχολείο», όπως εξηγεί ο συνεργάτης της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ Τάκης Κατσαρός. Και οι αριθμοί δεν λένε ποτέ ψέματα. Την ίδια ώρα, τα Δημοτικά και τα Νηπιαγωγεία ετοιμάζονται να ανοίξουν, χωρίς διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα, χωρίς τα απαραίτητα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας μαθητών και εκπαιδευτικών, χωρίς τις κατάλληλες κτηριακές υποδομές και, φυσικά, με λειψό εκπαιδευτικό προσωπικό.

Χιλιάδες μαθητές απέχουν από τα σχολεία

«Τα δικά μας στοιχεία δείχνουν ότι τα σχολεία είναι σχεδόν άδεια» λέει ο Τάκης Κατσαρός, συνεργάτης της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ. Το υπουργείο Παιδείας ισχυρίζεται ότι οι απόντες στα σχολεία αγγίζουν το 40%, αλλά «η αλήθεια είναι ότι φτάνουν το 60%. Δηλαδή περίπου 400.000 από τα 650.000 παιδιά δεν πηγαίνουν στο σχολείο» επισημαίνει. Το βασικό είναι ότι «πρέπει πάντα να μιλάμε με τα νούμερα και όχι με τα ποσοστά. Είτε οι απόντες είναι 250.000, που λέει το υπουργείο, είτε είναι 400.000 που λέμε εμείς, δεν παύει να μιλάμε για εκατοντάδες χιλιάδες παιδιά, τα οποία αυτή τη στιγμή είναι εκτός κάθε εκπαιδευτικής διαδικασίας και δεν κάνουν τίποτα, ενώ προηγουμένως συμμετείχαν στην τηλεκπαίδευση», προσθέτει ο κ. Κατσαρός.

ΟΛΜΕ: Ελάχιστοι μαθητές στις τάξεις

«Το πρόβλημα που υπήρχε ήδη με την Τρίτη Λυκείου, όπου τα παιδιά δεν πήγαιναν στα σχολεία μετά το Πάσχα, γιγαντώθηκε και επεκτάθηκε και στις υπόλοιπες τάξεις» λέει στην «Αυγή» ο Ανδρέας Καργόπουλος, μέλος του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ. Όπως επισημαίνει, στις μονάδες του Λυκείου ελάχιστοι είναι οι μαθητές που παρακολουθούν τα μαθήματα. Όσον αφορά τα Γυμνάσια, «η συμμετοχή των μαθητών φθίνει σιγά-σιγά και προσεγγίζει τα Λύκεια».

Ζητήματα προσωπικών δεδομένων για την τηλεκπαίδευση

Σχολιάζοντας το ζήτημα της τηλεκπαίδευσης, ο κ. Κατσαρός αναφέρει ότι «δεν είμαστε ενάντια στην τηλεκπαίδευση, αλλά ενάντια στις κάμερες που μεταδίδουν το μάθημα στην τάξη, ως ο Μεγάλος Αδελφός του Όργουελ». Ωστόσο, «η τηλεκπαίδευση πρέπει να είναι έργο των δημοσίων φορέων», όπως υπογραμμίζει, και να είναι προετοιμασμένοι να τρέξει ξανά αυτή η διαδικασία, αν υπάρξει έξαρση της πανδημίας. «Δεν πρέπει να γίνεται μέσω της εταιρείας Cisco, καθώς αυτό ενέχει κινδύνους σε σχέση με την προστασία προσωπικών δεδομένων μαθητών και καθηγητών».

Χωρίς μέτρα προστασίας το άνοιγμα των δημοτικών

Ένα ιδιαίτερα κρίσιμο ζήτημα έχει να κάνει με το άνοιγμα Δημοτικών και Νηπιαγωγείων, όπου οι κίνδυνοι είναι σημαντικοί, καθώς «τα παιδιά δεν μπορούν να κρατήσουν αποστάσεις και η υλικοτεχνική υποδομή των σχολείων είναι προβληματική», λέει ο κ. Κατσαρός. «Όλο αυτό το διάστημα που καταναλώθηκε για να ανοίξουμε για τους τύπους τα σχολεία, θα έπρεπε να καταναλωθεί για να φτιαχτεί ένα σχέδιο προετοιμασίας με συγκεκριμένα μέτρα και διεργασίες για να ανοίξουν τα σχολεία σωστά τον Σεπτέμβριο». Την ίδια στιγμή, υπάρχει έλλειψη αναπληρωτών καθώς οι προσλήψεις που είχαν δρομολογηθεί επί ΣΥΡΙΖΑ είναι στον «αέρα». «Το 2019 κάναμε 1.000 προσλήψεις βοηθητικού προσωπικού και είχαμε δρομολογήσει 4.500 προσλήψεις στην Ειδική Αγωγή. Αυτή τη στιγμή, εκκρεμούν 3.000 προσλήψεις στην Ειδική Αγωγή, 5.250 προσλήψεις για το 2020 και άλλες τόσες για το 2021» εξηγεί ο κ. Κατσαρός.

«Από την αρχή είχαμε βάλει κάποιους όρους για το άνοιγμα των σχολείων, για να εξασφαλιστεί η υγεία μαθητών και εκπαιδευτικών. Αυτά δεν εισακούστηκαν από το υπουργείο Παιδείας», αναφέρει στην «Αυγή» ο Δημήτρης Πολυχρονιάδης, μέλος του Δ.Σ. της ΔΟΕ. Σύμφωνα με τον ίδιο, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας κάλεσε τη διδασκαλική ομοσπονδία σε τηλεδιάσκεψη, αφού είχε ανακοινώσει το άνοιγμα των σχολείων, χωρίς πρώτα να γίνει διάλογος με την εκπαιδευτική κοινότητα.

«Πώς θα ανταποκριθεί το υπουργείο στο άνοιγμα των σχολείων με λειψό προσωπικό καθαριότητας;» αναρωτιέται ο κ. Πολυχρονιάδης. «Χρειάζονται καθαρίστριες πλήρους απασχόλησης για τις ανάγκες καθαρισμού και απολύμανσης των σχολείων. Οι τετράμηνες συμβάσεις καθαριστριών, που λέει η υπουργός, είναι ‘μπαλώματα’ για να κοροϊδέψει την κοινή γνώμη».

Ελλείψεις για την τήρηση των αποστάσεων

Παράλληλα, οι υποδομές στα σχολεία δεν επιτρέπουν να τηρούνται αποστάσεις μεταξύ των μαθητών. «Με βάση ποια επιστημονική οδηγία από ειδικούς λένε ότι μπορούν να είναι σε κάθε τάξη 15 παιδιά με ασφάλεια, όταν στα σχολεία δεν υπάρχουν τάξεις άνω των 40 τ.μ., ενώ λειτουργούν ακόμα και τάξεις τύπου ‘κοντέινερ’ των 20 τ.μ.;» λέει ο ίδιος. «Πρέπει να υπάρχουν ατομικά θρανιοκαθίσματα, αλλά το υπουργείο δεν έδωσε ούτε δεκάρα», επισημαίνει, ενώ «στο σχόλασμα των παιδιών στα Δημοτικά δεν μπορούν να τηρηθούν τα πρωτόκολλα ασφαλείας. Η κ. Κεραμέως με τα περιβόητα περί αριστείας από το Χάρβαρντ που ισχυρίζεται δεν έχει ιδέα τι συμβαίνει, καθώς δεν περάσει ποτέ από το ελληνικό σχολείο».

Αναγκαίες οι προσλήψεις αναπληρωτών

Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι υπάρχει ένα γερασμένο σώμα εκπαιδευτικών, το οποίο έχει προβλήματα υγείας και ως εκ τούτου δεν μπορεί να πάει στα σχολεία. «Γι’ αυτό πρέπει να γίνουν άμεσα προσλήψεις αναπληρωτών» τονίζει ο κ. Πολυχρονιάδης. «Για τα παιδιά που δεν μπορούν να πάνε στο σχολείο λόγω προβλημάτων υγείας, πρέπει να υπάρξει κατ’ οίκον διδασκαλία. Να ξεχάσει το υπουργείο τις απευθείας μεταδόσεις από την τάξη. Δεν θα καταστρέψουμε τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών και τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών, ούτε θα καταργήσουμε τη δημοκρατία και τα προσωπικά δεδομένα, όπως θέλει η κ. Κεραμέως και η κυβέρνηση της Ν.Δ.», καταλήγει.

Ν. Φίλης: Παραποίηση της αλήθειας

«Η υπουργός Παιδείας κατέφυγε για μια ακόμη φορά στην παραποίηση της αλήθειας αναφορικά με τη (μη) συμμετοχή των μαθητών στα μαθήματα Γυμνασίων και Λυκείων, προκειμένου να αποπροσανατολίσει γονείς και κοινή γνώμη μετά τα στοιχεία που αναφέρουν οι εκπαιδευτικοί περί ανοιχτών σχολείων-φαντασμάτων, ‘γεμάτων’ από εκπαιδευτικούς και άδειων από μαθητές», αναφέρει, σε δήλωσή του, ο τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Φίλης. «Για να το πετύχει αντέστρεψε τα ποσοστά παρόντων-απόντων και ισχυρίστηκε ότι απουσιάζει το 30%-40% κι όχι πάνω από 60% των μαθητών που είναι η πραγματικότητα».

Η επίπλαστη κανονικότητα της κυβέρνησης

Όπως είπε ο ίδιος, «η υπουργός δεν θέλει να χαλάσει το αφήγημα της επίπλαστης κανονικότητας που για προφανείς πολιτικούς λόγους έχει σκηνοθετήσει η κυβέρνηση. Με τελευταία πράξη το επικείμενο άνοιγμα Δημοτικών και Νηπιαγωγείων, την ώρα που επιστήμονες διεθνώς καταξιωμένοι κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για τον κίνδυνο από σχολεία και εκκλησίες. Για την κυβέρνηση, ο μόνος χώρος μετάδοσης του ιού είναι οι ανοιχτές πλατείες, γι’ αυτό στέλνει τα ΜΑΤ να ξυλοκοπήσουν τους νέους που συχνάζουν εκεί».

Σχεδιασμοί για το “σχολείο της αγοράς”

Παράλληλα, ανέφερε ότι «γι’ αυτό η υπουργός Παιδείας δεν απαντά στις ερωτήσεις μας. Γι’ αυτό έχει κλείσει τη στρόφιγγα του διαλόγου με τους θεσμικούς φορείς. Γι’ αυτό επιχειρεί να νομοθετήσει εν μέσω πανδημίας ρυθμίσεις που δυναμιτίζουν το δημόσιο σχολείο. Γι’ αυτό, αντί να εξασφαλίζει σε συνεργασία με τους δήμους την αναβάθμιση της κτηριακής υποδομής και προσωπικό για τον καθαρισμό των σχολείων, ώστε να καταστεί ασφαλέστερη από υγειονομικής πλευράς η επιστροφή στις τάξεις τον Σεπτέμβριο, καταναλώνει όλες της τις δυνάμεις για να μετατρέψει την ‘κρίση σε ευκαιρία’ και να ξεδιπλώσει τους αυταρχικούς της σχεδιασμούς για ‘το σχολείο της αγοράς’ που οραματίζεται. Γι’ αυτό ολιγωρεί στην επείγουσα ενίσχυση των δημόσιων υποδομών εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και προτιμά να θέτει σε διακινδύνευση τα προσωπικά δεδομένα μαθητών και εκπαιδευτικών, με αδιαφανείς αναθέσεις σε αμερικανικές πολυεθνικές, όπως η Cisco, υπό τον μανδύα των ολιγόμηνων δωρεών».

«Πέρα από τις στατιστικές και τα νούμερα κρύβονται εκατοντάδες χιλιάδες μαθητές αποκομμένοι από κάθε εκπαιδευτική δραστηριότητα. Ένας τεράστιος ‘κύκλος χαμένων μαθητών’, που ούτε σχολείο πηγαίνουν ούτε πλέον τηλεκπαίδευση λαμβάνουν. Αυτό είναι το έργο Μητσοτάκη – Κεραμέως» καταλήγει.

Η Σουηδία ως παράδειγμα προς αποφυγή

Για να κατανοήσουμε τα περί «κοινωνικού πειράματος», πρέπει να δούμε τι συνέβη σε χώρες όπου τα σχολεία παρέμειναν ανοιχτά καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας. Στη Σουηδία, για παράδειγμα, τα δημοτικά λειτούργησαν χωρίς να γίνουν παρεμβάσεις για την ασφάλεια μαθητών και εκπαιδευτικών και όταν τα κρούσματα αυξήθηκαν και καθηγητές έχασαν τη ζωή τους, οι Σουηδοί δεν ιχνηλάτησαν τις επαφές των μαθητών.

Σύμφωνα με τον σουηδικό Τύπο, περιστατικά μετάδοσης του ιού εντοπίστηκαν και στο σχολικό περιβάλλον. Σε σχολείο 500 μαθητών στην πόλη Σκελεφτέα ένας δάσκαλος έχασε τη ζωή του, ενώ 18 από τους 76 εργαζόμενους βρέθηκαν θετικοί. Το σχολείο έκλεισε, αλλά οι μαθητές δεν υποβλήθηκαν σε τεστ. Σύμφωνα με τα δεδομένα που ανακοίνωσε η Σουηδική Υπηρεσία Δημόσιας Υγείας, τα παιδιά «δεν βρίσκονται στο απυρόβλητο, καθώς ο επιπολασμός αντισωμάτων σε παιδιά και εφήβους ήταν 4,7% και στους ενήλικες 6,7%».

*Της Άντυς Κουκλάδα, εφημερίδα “Η ΑΥΓΗ”