Το Υπουργείο Παιδείας φέρνει ένα νομοσχέδιο-οδοστρωτήρα, με αλλαγές που μετατρέπουν το σχολείο σε ένα σκληρά ανταγωνιστικό χώρο.

Χωρίς να έχει προηγηθεί η απαραίτητη διαβούλευση με τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες και τους λοιπούς αρμόδιους φορείς, το Υπουργείο Παιδείας φέρνει ένα νομοσχέδιο-οδοστρωτήρα, με σαρωτικές αλλαγές που καλύπτουν όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και οι οποίες μετατρέπουν το σχολείο σε ένα σκληρά ανταγωνιστικό χώρο, με συνεχείς εξετάσεις για τους μαθητές και τη δαμόκλειο σπάθη της αξιολόγησης πάνω από τα κεφάλια των εκπαιδευτικών.

Ξεκινώντας από το Λύκειο, αυξάνονται κατά ένα τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα στις δύο τελευταίες τάξεις με τους μαθητές της Γ’ Λυκείου να παρακολουθούν και να εξετάζονται υποχρεωτικά σε «κόντρα μάθημα», δηλαδή οι μαθητές της θεωρητικής κατεύθυνσης θα παρακολουθούν και θα εξετάζονται στα Μαθηματικά και οι μαθητές της θετικής κατεύθυνσης στην Ιστορία προκειμένου να προαχθούν/απολυθούν, ενώ στο απολυτήριό τους θα αναγράφεται και η διαγωγή, η οποία καταργήθηκε επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, το 2017, με τη λογική ότι πρόκειται για ένα αναχρονιστικό παιδαγωγικό μέτρο.

Αναφορικά με τις Πανελλαδικές, το υπουργείο επαναφέρει την Τράπεζα Θεμάτων αρχής γενομένης από το επόμενο σχολικό έτος, μειώνει τις ομάδες προσανατολισμού από τέσσερις σε τρεις, μειώνει τις ώρες των μαθημάτων προσανατολισμού, επαναφέρει τους συντελεστές βαρύτητας σε δύο μαθήματα ανά σχολή, ενώ από το 2021-2022 οι υποψήφιοι της ομάδας προσανατολισμού ανθρωπιστικών σπουδών θα εξετάζονται στα Λατινικά και όχι στην Κοινωνιολογία.

Αλλαγές εντοπίζονται και στο Γυμνάσιο αλλά και το Δημοτικό και το Νηπιαγωγείο. Οι μαθητές Γυμνασίου θα εξετάζονται σε περισσότερα μαθήματα προκειμένου να προαχθούν στην επόμενη τάξη (σε 7 μαθήματα από 4 που είναι σήμερα) με την παράλληλη προϋπόθεση προαγωγής και απόλυσης των μαθητών η βαθμολογική βάση του 10 σε κάθε μάθημα ή ο βαθμός 13 κατά μέσο όρο αλλά και η προσθήκη του ορίου των τεσσάρων μαθημάτων με βαθμολογία κάτω από τη βάση για δυνατότητα επανεξέτασης μόνο τον Σεπτέμβριο. Στο Νηπιαγωγείο και στο Δημοτικό οι αλλαγές αφορούν την εισαγωγή νέων θεματικών ενοτήτων και την αύξηση των ωρών διδασκαλίας των Αγγλικών.

Το νομοσχέδιο θα περιέχει ρυθμίσεις και για τα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία, που αποτελούν άλλωστε τη «σημαία», το opus magnum του προέδρου του Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, δρα Ιωάννη Αντωνίου ( Κόκκινο πανί ο νέος πρόεδρος του ΙΕΠ ).

Η υπουργός Παιδείας, εξήγγειλε επίσης ένα σύστημα αξιολόγησης τόσο των σχολικών μονάδων όσο και των εκπαιδευτικών, που αρκεί να σκεφτούμε τη διεθνή εμπειρία για να καταλάβουμε ότι η εμμονή σε αυτό το μέτρο και ειδικά με τους όρους αγοράς που θέτει η κυβέρνηση, θα οδηγήσει σε δημιουργία σχολείων δύο και τριών ταχυτήτων και επομένως στο κλείσιμο σχολικών μονάδων αλλά και τη μετάλλαξη των σχολείων από μορφωτικά ιδρύματα σε υβρίδια επιχειρηματικότητας.

Τέλος, στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, οι παρεμβάσεις του υπουργείου κινούνται σε τρεις άξονες: εκμετάλλευση των δομών των δημόσιων πανεπιστημίων από παρασιτικές ιδιωτικές επιχειρήσεις εκπαίδευσης, αλλαγές στη διαδικασία ανάδειξης των οργάνων διοίκησης των ΑΕΙ και δημιουργία νέου πλαισίου για τις μετεγγραφές.

Στη διαδικασία ανάδειξης των Πρυτανικών Αρχών θεσμοθετείται ενιαίο ψηφοδέλτιο Πρυτάνεων και Αντιπρυτάνεων, προβλέπεται ηλεκτρονική ψηφοφορία, αλλάζει το εκλεκτορικό σώμα και καθιερώνεται η 4ετής θητεία των οργάνων.

Οσον αφορά τις μετεγγραφές η διαδικασία αυστηροποιείται αφού πέραν των κοινωνικο-οικονομικών κριτηρίων, που και αυτά με τη σειρά τους αναμορφώνονται επί τα χείρω (π.χ. εξέταση μέσου όρου εισοδημάτων των τριών τελευταίων ετών και όχι μόνο του τελευταίου έτους), καθιερώνεται για πρώτη φορά βάση ακαδημαϊκού κριτηρίου, η οποία διαμορφώνεται από τη βάση εισαγωγής στη σχολή ή το τμήμα μείον 2.750 μόρια «ώστε να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο να εισάγονται σε σχολές αιχμής υποψήφιοι με χαμηλά μόρια μέσω μετεγγραφών» όπως είπε ο αρμόδιος υφυπουργός Βασίλης Διγαλάκης, κατά τη διάρκεια της διαδικτυακής συνέντευξης τύπου. Η διαδικασία των μετεγγραφών θα συνεχίζεται και σε δεύτερο κύκλο όπου όμως οι ενδιαφερόμενοι θα έχουν τη δυνατότητα να μετεγγράφονται σε τμήματα του ίδιου πεδίου.

Αφήσαμε για το τέλος, το «καλύτερο». Δεν της έφτανε της υπουργού η εξίσωση των πτυχίων των κολεγίων με αυτά των Πανεπιστημίων, που πέρασε στο προηγούμενο νομοσχέδιο που φέρει την υπογραφή της, τώρα πάει ένα βήμα ακόμη πιο πέρα, δίνοντας τη δυνατότητα σε κάθε είδους κολέγια και ιδιωτικές επιχειρήσεις εκπαίδευσης να λειτουργούν αγγλόφωνα προπτυχιακά τμήματα με το αζημίωτο βέβαια.

«Ενίσχυση της εξωστρέφειας των ελληνικών πανεπιστημίων» και «διευκολύνσεις για την προσέλκυση και τη διαμονή αλλοδαπών φοιτητών» κάνει λόγο το υπουργείο αλλά εδώ δεν μιλάμε για απλή διευκόλυνση. Εδώ πρόκειται για πλήρη απελευθέρωση της αγοράς, με στρωμένο το χαλί, για την παρασιτική λειτουργία ιδιωτικών επιχειρήσεων εντός των δημόσιων Ελληνικών Πανεπιστημίων. Να τα ξενόγλωσσα τμήματα με δίδακτρα! Να τα κοινά πτυχία με ξένα ιδρύματα! Να τα διπλά πτυχία μέσω «συνεργιών» και τα θερινά προγράμματα και δράσεις για την προσέλκυση ξένων φοιτητών! Η μετατροπή της ανώτατης εκπαίδευσης σε επιχείρηση παίρνει σιγά σιγά σάρκα και οστά.