Να αποσύρει τα προϊόντα της που φέρουν απεικόνιση του Παρθενώνα υποχρεούται η Coca Cola Hellas. Ωστόσο, ενώ αυτή η απόφαση θα έπρεπε να οφείλεται στο αρμόδιο υπουργείο Πολιτισμού, προέκυψε από το Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας (ΣΕΕ), του ανεξάρτητου φορέα που εξετάζει ζητήματα συμμόρφωσης των εταιρειών προς τις διατάξεις του Ελληνικού Κώδικα Διαφήμισης – Επικοινωνίας (ΕΚΔ-Ε).

Οπως ενημερώνει η «Ενωτική Αγωνιστική Κίνηση» των εργαζομένων στο ΥΠΠΟ, το ΣΣΕ, τόσο στην Πρωτοβάθμια Επιτροπή του (στις 8 Αυγούστου) όσο και στην Δευτεροβάθμια (στις 16 Σεπτεμβρίου), έκρινε, μετά από προσφυγή ανταγωνιστριών εταιρειών, πως η διαφημιστική εκστρατεία της Coca Cola Hellas έρχεται σε αντίθεση με το άρθρο 1 του Ελληνικού Κώδικα Διαφήμισης – Επικοινωνίας (ΕΚΔ-Ε), καθώς δεν είχε λάβει την απαραίτητη άδεια για χρήση αναπαραστάσεων με οποιοδήποτε μέσο και τρόπο των μνημείων που ανήκουν στο δημόσιο.

Από το ιστορικό της υπόθεσης που παραθέτει η παράταξη, από τα τέλη του περασμένου Ιουνίου κυκλοφούσαν προϊόντα της πολυεθνικής εταιρείας Coca-Cola που έφεραν στην ετικέτα τους απεικονίσεις του Παρθενώνα, του Ηρωδείου και της Βουλής. Αντίστοιχα «συλλεκτικά» μπουκάλια του προϊόντος είχαν κυκλοφορήσει στη Θεσσαλονίκη, με απεικονίσεις του Λευκού Πύργου και της Ροτόντας, στα Δωδεκάνησα με απεικόνιση του κάστρου της Ρόδου, καθώς και στην Κρήτη με απεικονίσεις από τοιχογραφίες της Κνωσού.

Η ίδια η Coca‑Cola HBC (Coca‑Cola Hellenic Bottling Company), αυτοπροβαλλόταν «ως Μεγάλος Χορηγός της διεθνούς καμπάνιας προβολής του Ελληνικού τουρισμού από το Marketing Greece, “OH MY GREECE | UNLOCK THE FEELING”», μια εταιρεία του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) και του Ξενοδοχειακού Επιμελητήριου Ελλάδος (ΞΕΕ), ενώ προωθούσε την αθηναϊκή της καμπάνια σημειώνοντας πως: «Η πρωτεύουσα, με την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά, είναι ιδανική για καλοκαιρινούς περιπάτους, παρέα με μια παγωμένη Coca-Cola «ντυμένη» με σκηνές άρρηκτα συνδεδεμένες με την Αθήνα. Ο Παρθενώνας που δεσπόζει πάνω στον βράχο της Ακρόπολης, η αλλαγή φρουράς των ευζώνων έξω από το Μέγαρο της Βουλής, οι παραστάσεις στο ιστορικό Ηρώδειο, […] είναι μερικά μόνο από τα στοιχεία που κάνουν την πόλη να ξεχωρίζει».

Ωστόσο, όπως σημείωνε η ΕΑΚ – και ισχύει όντως σύμφωνα με τη νομοθεσία – για την χρήση απεικονίσεων αρχαιολογικών χώρων και μνημείων απαιτούνται συγκεκριμένες διαδικασίες που ορίζονται με σαφήνεια από τις κείμενες διατάξεις, οι οποίες φαίνεται πως στην συγκεκριμένη περίπτωση αγνοήθηκαν, ενώ «τα μνημεία του τόπου δεν μπορεί να χρησιμοποιούνται αυθαίρετα ως εργαλεία προβολής και διαφήμισης εμπορικών προϊόντων, με μοναδικό στόχο την καπήλευση του συμβολικού τους κεφαλαίου για τον προσπορισμό κερδών».

Το ζήτημα δεν είναι μόνο νομικό, αλλά και πολιτικό: «Μια πολυεθνική εταιρεία αξιοποιεί τον μνημειακό πλούτο της χώρας με σαφές εμπορικό/διαφημιστικό περιεχόμενο και με αποκλειστικό σκοπό την αύξηση της κερδοφορίας της. Μια εταιρεία χρησιμοποιεί τα μνημεία, έναν δημόσιο δηλαδή πόρο, προς ίδιον οικονομικό όφελος (…) Το ανησυχητικό, ωστόσο, από την υπόθεση αυτή είναι πως και εντός της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας φαίνεται να διαμορφώνεται μια τάση που κινείται σε μια πιο “χαλαρή” αντιμετώπιση του θέματος, δοκιμάζοντας ερμηνευτικές ακροβασίες που κατατείνουν στην απεμπόληση των δικαιωμάτων του δημοσίου επί των μνημείων!».