Πρώτο κουδούνι σήμερα για χιλιάδες παιδιά, αλλά με χιλιάδες κενά και χιλιάδες προβλήματα. Ελλείψεις σε αίθουσες, σε εξοπλισμό, σε εκπαιδευτικούς και με τα αυτονόητα, όπως η έγκαιρη αποστολή βιβλίων, να αποτελούν γεγονός. Εν έτει 2019 και λίγο πριν γιορτάσουμε με εθνική υπερηφάνεια τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821.

Οσο για το έπος των αλλαγών σε Λύκειο-εξεταστικό, ξανά τη δόξα αναζητεί. Η απόλυτη σύγχυση. Οι φετινοί υποψήφιοι με το παλιό, αλλά ακόμα ανεφάρμοστο, σύστημα, οι φετινοί μαθητές της Β’ Λυκείου μάλλον όχι με το ίδιο, ενώ οι φετινοί της Α’ τάξης σίγουρα με άλλο.

Με τα προσφυγόπουλα

«Δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος να καταγράφει κανείς ζητήματα εκπαίδευσης από το να συνομιλεί με τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς» δήλωσε από τη Λέρο η υπουργός Παιδείας, όπου μετέβη από χθες για να δει προσφυγόπουλα και να παρευρεθεί στον αγιασμό σχολείων στο νησί και απέναντι στην Κάλυμνο.

Είναι πράγματι χρήσιμη η παρατήρηση της υπουργού, είναι όμως και δύσκολος ο καθησυχασμός ειδικά των 150 χιλιάδων εκπαιδευτικών τους οποίους δεν θα μπορέσει ν’ ακούσει από κοντά. Είναι και η επανάληψη του φαινομένου από υπουργό σε υπουργό που έχει κουράσει. Πολλές οι υποσχέσεις για ανάταση, περισσότερες οι καλές προθέσεις στην αρχή, ακόμα περισσότερες οι ακυρωμένες προσδοκίες στο τέλος.

Παρ’ όλα αυτά η διά ζώσης συζήτηση με εκπαιδευτικούς στις Δομές Υποδοχής και Εκπαίδευσης στη Λέρο οδήγησε σε δηλώσεις για τα προσφυγόπουλα.

«Γνώρισα από κοντά την άοκνη και συγκινητική προσπάθεια των εκπαιδευτικών μας, αλλά και του προσωπικού των κέντρων μη τυπικής εκπαίδευσης, να στηρίξουν τα παιδιά των προσφύγων και να υπηρετήσουν στην πράξη το πρότυπο της εκπαίδευσης χωρίς αποκλεισμούς» είπε η κ. Κεραμέως, για να συμπληρώσει: «Ενα σχολείο που θα αγκαλιάζει όλα τα παιδιά, χωρίς προκαταλήψεις. Παρά τα προβλήματα και τις προκλήσεις, το έργο τους αποτελεί παράδειγμα και έμπνευση για την εκπαιδευτική κοινότητα. Οι άνθρωποι της Λέρου στέλνουν καθημερινά μήνυμα ανθρωπισμού στην Ελλάδα και στον κόσμο».

Κατά τ’ άλλα στα σχολεία της χώρας δεν έχουν φτάσει -φυσικά- όλοι οι εκπαιδευτικοί ακόμα, ενώ θεωρείται βέβαιο πως σε ορισμένα σχολεία ορισμένες ειδικότητες δεν θα φτάσουν ποτέ. Αυτό παραμένει άλυτο και δεν είναι ανεξήγητο.

Πάντως βάσει αριθμών η κυβέρνηση υπολόγισε πως φέτος χρειάζονται 33.000 αναπληρωτές. Προ ημερών έγιναν προσλήψεις 16.191 στην πρωτοβάθμια και 4.367 στη δευτεροβάθμια. Οι υπόλοιπες θα δούμε…

Οι περισσότερες ελλείψεις φυσικά, όπως κάθε χρόνο, εντοπίζονται στην πρωτοβάθμια. Πέρσι συνολικά προσελήφθησαν 22.000 αναπληρωτές σε Νηπιαγωγεία και Δημοτικά. Στη δευτεροβάθμια, λιγότερες αλλά αυξημένες σε ορισμένες ειδικότητες. Αναμένονται και εκεί προσλήψεις.

Με αναπληρωτές

Σε ό,τι αφορά την Ειδική Αγωγή, όπου είχαν εγκριθεί και δρομολογηθεί οι μόνιμοι διορισμοί, δυστυχώς, εμπλοκή. Η χρονιά ξεκινά πάλι με αναπληρωτές και μέχρι το τέλος του χρόνου ελπίζει το υπουργείο να έχει καταφέρει να ξεμπλοκάρει τη διαδικασία για τους πολυαναμενόμενους 4.500 διορισμούς. Πάντως υπάρχει η δέσμευση ότι οι αναπληρωτές που θα προσληφθούν τώρα θα πάρουν και το διοριστήριο. Αναμονή…

Κάθε χρόνο περίπου 100.000 εκπαιδευτικοί μπαίνουν στη μάχη του αναπληρωτή. Λιγότεροι από τους μισούς τα καταφέρνουν. Φέτος ήταν περισσότερες οι αιτήσεις λόγω και της προκήρυξης του ΑΣΕΠ για τους μόνιμους διορισμούς στην Ειδική Αγωγή.

Την ίδια στιγμή η δίχρονη προσχολική συνεχίζεται λειψή, αλλά ευτυχώς σε αρκετά ευρεία κλίμακα λόγω της δρομολόγησης από πέρσι. Σε 103 δήμους. Για 13 μετατέθηκε για το επόμενο σχολικό έτος.

Θα ακολουθήσουν οι παρεμβάσεις και οι θεσμικές αλλαγές που θα φέρουν πάλι τούμπα τα εκπαιδευτικά δεδομένα. Καλή χρονιά.