Κομβικής σημασίας για τον Οργανισμό Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ) είναι η στελέχωσή του με 335 μόνιμους εργασιακούς συμβούλους, όπως επισημαίνει η διοικήτρια του Οργανισμού Μαρία Καραμεσίνη, στη συνέντευξη που παραχώρησε στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων. Όπως αναφέρει η κ. Καραμεσίνη, θα προστεθούν άλλοι 25 εργασιακοί σύμβουλοι με την επόμενη προκήρυξη για την πρόσληψη στο Δημόσιο ατόμων με αναπηρία και από άλλες προστατευόμενες ομάδες, για να φθάσουν συνολικά τους 360.

Όπως επισημαίνει η κ. Καραμεσίνη η συμβουλευτική είναι αναγκαία προϋπόθεση, για να γίνεται σωστά η σύζευξη μεταξύ προσφοράς και ζήτησης εργασίας. «Η ποιοτική σύζευξη μεταξύ προσφοράς και ζήτησης εργασίας σταθεροποιεί τους ανέργους στις θέσεις εργασίας και επιτρέπει στις επιχειρήσεις να επενδύσουν στους ανέργους τους οποίους προσλαμβάνουν. Είναι μία στρατηγική αμοιβαία επωφελής για τους ανέργους και τις επιχειρήσεις. Η σταθεροποίηση στην εργασία εμποδίζει την ανακύκλωση της ανεργίας και, κατά συνέπεια, αποτρέπεται το φαινόμενο οι άνεργοι να αλλάζουν συχνά θέσεις εργασίας, μέχρι να σταθεροποιηθούν επαγγελματικά» εξηγεί.

Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, η διοικήτρια του ΟΑΕΔ διευκρινίζει ότι, μέχρι σήμερα, έχουν προσληφθεί περίπου 280, οι οποίοι παρακολουθούν ένα εντατικό σεμινάριο εκπαίδευσης, προκειμένου να ενταχθούν με τον καλύτερο τρόπο στις θέσεις για τις οποίες προσλήφθηκαν και να αποδώσουν άμεσα.

Σύμφωνα με την κ. Καραμεσίνη, πρόκειται για άτομα πολύ υψηλών προσόντων, με μεταπτυχιακούς και διδακτορικούς τίτλους σπουδών στις κοινωνικές, οικονομικές και πολιτικές επιστήμες και στις επιστήμες διοίκησης, με προϋπηρεσία στο πεδίο της συμβουλευτικής είτε στον ιδιωτικό είτε στο δημόσιο τομέα. «Αν μάλιστα λάβουμε υπόψη ότι οι περισσότεροι επιτυχόντες είναι τριαντάρηδες, είμαι πολύ ικανοποιημένη, διότι στην πράξη συμβάλλουμε κι εμείς στην ανάσχεση του brain drain, δηλαδή της φυγής των επιστημόνων από τη χώρα» τονίζει.

Μεταξύ άλλων, η διοικήτρια του ΟΑΕΔ υπογραμμίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι αυτές οι προσλήψεις είναι κομβικές για τον Οργανισμό, «καθώς είναι η αναγκαία προϋπόθεση, για να αποδώσουν οι μεγάλες δομικές αλλαγές τις οποίες πραγματοποιήσαμε την προηγούμενη τετραετία, κυρίως μέσω της υλοποίησης του μεγάλου προγράμματος “Επαναπροσδιορισμός του επιχειρησιακού μοντέλου του ΟΑΕΔ”».

Παράλληλα, η κ. Καραμεσίνη χαρακτηρίζει προσωπικό της στοίχημα την ενδυνάμωση του δημόσιου χαρακτήρα του ΟΑΕΔ με προσλήψεις μεγάλου αριθμού μόνιμων εργασιακών συμβούλων, «τις οποίες και διεκδίκησα από την κυβέρνηση». «Αυτή αναγνώρισε αμέσως την αναγκαιότητα και τις ενέκρινε τον Ιανουάριο του 2016. Οι σημερινές προσλήψεις απορρέουν από εκείνη την επιλογή: Η μετάβαση του ΟΑΕΔ στη νέα εποχή να γίνει με έναν συνδυασμό μεταρρύθμισης και ενδυνάμωσης» σχολιάζει η διοικήτρια του ΟΑΕΔ.

Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη της διοικήτριας του ΟΑΕΔ Μαρίας Καραμεσίνη, στη Γεωργία Μπάρλα, για το Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων:

ΕΡ: Κυρία Καραμεσίνη, πρόσφατα δημοσιεύτηκαν τα αποτελέσματα της προκήρυξης του ΑΣΕΠ για την πρόσληψη μόνιμων εργασιακών συμβούλων στον ΟΑΕΔ. Με πόσους νέους συμβούλους τελικά θα στελεχωθεί ο Οργανισμός;

ΑΠ: Θα στελεχωθεί προς το παρόν με 335 μόνιμους συμβούλους, στους οποίους θα προστεθούν άλλοι 25 με την επόμενη προκήρυξη για την πρόσληψη στο Δημόσιο ατόμων με αναπηρία και από άλλες προστατευόμενες ομάδες, για να φθάσουν συνολικά τους 360, όσους δηλαδή μας ενέκρινε το υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης.

Μέχρι σήμερα, έχουν προσληφθεί περίπου 280, οι οποίοι παρακολουθούν ένα εντατικό σεμινάριο εκπαίδευσης, προκειμένου να ενταχθούν με τον καλύτερο τρόπο στις θέσεις για τις οποίες προσλήφθηκαν και να αποδώσουν άμεσα. Τους επόμενους μήνες, θα καλωσορίσουμε τμηματικά και τους υπόλοιπους επιτυχόντες.

Πρόκειται για άτομα πολύ υψηλών προσόντων, με μεταπτυχιακούς και διδακτορικούς τίτλους σπουδών στις κοινωνικές, οικονομικές και πολιτικές επιστήμες και στις επιστήμες διοίκησης, με προϋπηρεσία στο πεδίο της συμβουλευτικής είτε στον ιδιωτικό είτε στο δημόσιο τομέα. Αυτά ακριβώς τα χαρακτηριστικά μοριοδοτούσε η προκήρυξη του ΑΣΕΠ, στην οποία ανταποκρίθηκαν χιλιάδες υποψήφιοι. Αν μάλιστα λάβουμε υπόψη ότι οι περισσότεροι επιτυχόντες είναι τριαντάρηδες, είμαι πολύ ικανοποιημένη, διότι στην πράξη συμβάλλουμε κι εμείς στην ανάσχεση του brain drain, δηλαδή της φυγής των επιστημόνων από τη χώρα.

Από τη δυνατότητα που είχα να συνομιλήσω μαζί τους, διαπίστωσα ότι είναι νέοι άνθρωποι με πτυχία, αλλά και με επαγγελματική εμπειρία, που βρίσκονται στη δυναμική φάση της ζωής τους και έχουν όρεξη να προσφέρουν, αλλά διαθέτουν επίσης αναπτυγμένη συνείδηση του ρόλου που καλούνται να παίξουν και έχουν επιθυμία κοινωνικής προσφοράς. Εκτιμώ ότι είναι σε θέση να ασκήσουν το έργο τους όχι μόνο με τεχνοκρατική επάρκεια, αλλά και με κοινωνική ευαισθησία, καθώς κάποιοι έχουν οι ίδιοι βιώσει την ανεργία ή ήρθαν σε επαφή με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι άνεργοι είτε από προσωπικές εμπειρίες μέσα από το συγγενικό περιβάλλον τους είτε μέσα από την εργασιακή εμπειρία τους.

Επίσης, μέσα από την ανταλλαγή απόψεων που είχαμε, με διαβεβαίωσαν ότι επιθυμούν να εμπλακούν το συντομότερο δυνατόν στα νέα τους καθήκοντα και για την πρόθεσή τους να συμβάλουν στον απώτερο σκοπό που είναι να καταστεί ο ΟΑΕΔ μία σύγχρονη κοινωνική υπηρεσία απασχόλησης, η οποία θα παρέχει ακόμα περισσότερο και ποιοτικά καλύτερο κοινωνικό έργο απ΄ ό,τι σήμερα, με στόχο να κατακτήσει και στη συνέχεια να διατηρήσει την εμπιστοσύνη της κοινωνίας και, συγκεκριμένα, των ανέργων και των επιχειρήσεων. Εκτιμώ ότι θα δώσουν τον καλύτερο εαυτό τους και αυτό θα φανεί άμεσα στους ανέργους και τις επιχειρήσεις.

Τριακόσιοι εξήντα νέοι άνθρωποι με τεχνοκρατική επάρκεια, επαγγελματική και κοινωνική συνείδηση και επιθυμία κοινωνικής προσφοράς, αποτελούν σπουδαίο «κεφάλαιο» για το παρόν και το μέλλον του ΟΑΕΔ. Προστιθέμενοι στο υπάρχον δυναμικό των περίπου 300 έμπειρων και άρτια εκπαιδευμένων εργασιακών μας συμβούλων, που δουλεύουν ακούραστα τόσα χρόνια και για τους οποίους είμαι πολύ περήφανη, θα συμβάλουν καθοριστικά στη μετάβαση του Οργανισμού σε μια νέα εποχή.

ΕΡ: Τι σηματοδοτούν για τον ΟΑΕΔ αυτές οι προσλήψεις;

ΑΠ: Αυτές οι προσλήψεις είναι κομβικές για τον Οργανισμό. Είναι η αναγκαία προϋπόθεση, για να αποδώσουν οι μεγάλες δομικές αλλαγές τις οποίες πραγματοποιήσαμε την προηγούμενη τετραετία, κυρίως μέσω της υλοποίησης του μεγάλου προγράμματος «Επαναπροσδιορισμός του επιχειρησιακού μοντέλου του ΟΑΕΔ». Οι αλλαγές αυτές αποσκοπούν στο να εισάγουν τον Οργανισμό σε μία νέα εποχή και να αλλάξουν εντελώς την εικόνα και την κοινωνική αποδοχή του. Φιλοδοξούν να μετατρέψουν τον ΟΑΕΔ από έναν Οργανισμό που παρείχε επιδόματα στους ανέργους και επιχορηγήσεις στις επιχειρήσεις σε έναν που προσθέτει στις προηγούμενες παροχές νέες υπηρεσίες προς ανέργους και επιχειρήσεις.

Για να προετοιμάσουμε το νέο μοντέλο λειτουργίας του ΟΑΕΔ, διαμορφώσαμε και παράξαμε ηλεκτρονικά εργαλεία που βοηθούν τους εργασιακούς συμβούλους στη διάγνωση των αναγκών των ανέργων και των επιχειρήσεων, μέσα από την ανάλυση των χαρακτηριστικών τους, αλλά και των τάσεων στην αγορά εργασίας. Στο νέο μοντέλο, οι εργασιακοί σύμβουλοι θα παρέχουν εξατομικευμένες συμβουλές στους ανέργους και θα τους παρακολουθούν τακτικά, μέχρι να σταθεροποιηθούν στην εργασία. Επίσης, έχουμε εισάγει έναν νέο θεσμό, τους εργασιακούς συμβούλους εργοδοτών που παρέχουν εξατομικευμένη πληροφόρηση και συμβουλές στις επιχειρήσεις, προκειμένου να αξιοποιούν για τις προσλήψεις τους το μητρώο ανέργων του ΟΑΕΔ.

Όμως, τα παραπάνω εργαλεία και οι αλλαγές που κάναμε, χρειάζονταν ένα έμψυχο δυναμικό που να τα αξιοποιήσει. Οι περίπου 300 εργασιακοί σύμβουλοι που διαθέταμε πανελλαδικά στα 118 Κέντρα Προώθησης της Απασχόλησης δεν ήταν αρκετοί για την παρακολούθηση κάθε ανέργου ξεχωριστά και για την επικοινωνία με τις επιχειρήσεις κάθε περιοχής.

Με άλλα λόγια, οι συγκεκριμένες προσλήψεις εργασιακών συμβούλων θα μας επιτρέψουν να απογειώσουμε τις δομικές αλλαγές που έχουμε ήδη δρομολογήσει στο μοντέλο παροχών του ΟΑΕΔ, με τελικό σκοπό να διαφοροποιηθεί ριζικά η εικόνα που έχουν και οι άνεργοι και οι επιχειρήσεις για τον ΟΑΕΔ. Και σας διαβεβαιώνω ότι, από την πρώτη πανελλαδική έρευνα που πραγματοποιήσαμε σε ανέργους τον περασμένο Γενάρη, προέκυψε ότι οι άνεργοι ήδη αξιολογούν πολύ θετικά τις αλλαγές που έχουμε πραγματοποιήσει τα τελευταία χρόνια.

ΕΡ: Γνωρίζω ότι οι προσλήψεις αυτές υπήρξαν και προσωπικό σας στοίχημα και, όπως σας έχω ακούσει να λέτε, βάζουν την προσωπική σας σφραγίδα στη μετάβαση του ΟΑΕΔ στην νέα εποχή. Πώς το εννοείτε;

ΑΠ: Ναι, το έχω ξαναπεί δημόσια. Όταν το 2015 μου ανέθεσαν το τιμόνι του ΟΑΕΔ, βρήκα σε εξέλιξη το μεγάλο πρόγραμμα αναδιοργάνωσης του Οργανισμού, που προέβλεπε δομικές αλλαγές, που δεν είχαν αρχίσει να υλοποιούνται. Η μεγαλύτερη των αλλαγών, η διεύρυνση του φάσματος και της κλίμακας των συμβουλευτικών υπηρεσιών προς ανέργους και επιχειρήσεις, περιλάμβανε την εκπόνηση νέων εργαλείων, αλλά όχι την πρόσληψη νέων εργασιακών συμβούλων από τον ΟΑΕΔ, για να την υποστηρίξουν. Σημειωτέον, το 2015, αντιστοιχούσαν 3.500 άνεργοι σε έναν εργασιακό σύμβουλο, όταν ο μέσος όρος στους ομόλογους οργανισμούς/υπηρεσίες των χωρών της ΕΕ ήταν 566 άνεργοι προς έναν εργασιακό σύμβουλο. Οι προηγούμενες Διοικήσεις δεν είχαν κάνει καμία ενέργεια προς αυτήν την κατεύθυνση.

Συνειδητοποίησα αμέσως το δίλημμα. Προκειμένου ο ΟΑΕΔ να πραγματοποιήσει την παραπάνω αλλαγή, είτε θα προσλάμβανε το προσωπικό που του έλειπε είτε θα ανέθετε τη συμβουλευτική στον ιδιωτικό τομέα με διαγωνιστικές διαδικασίες. Διάλεξα χωρίς σκέψη την ενδυνάμωση του δημόσιου χαρακτήρα του ΟΑΕΔ με προσλήψεις μεγάλου αριθμού μόνιμων εργασιακών συμβούλων, τις οποίες και διεκδίκησα από την κυβέρνηση. Αυτή αναγνώρισε αμέσως την αναγκαιότητα και τις ενέκρινε τον Ιανουάριο του 2016. Οι σημερινές προσλήψεις απορρέουν από εκείνη την επιλογή: Η μετάβαση του ΟΑΕΔ στη νέα εποχή να γίνει με έναν συνδυασμό μεταρρύθμισης και ενδυνάμωσης.

ΕΡ: Ποιες ήταν οι πρώτες εντυπώσεις των νέων εργασιακών συμβούλων από τον ΟΑΕΔ;

ΑΠ: Η ανταλλαγή απόψεων που είχα μαζί τους είχε ευχάριστες εκπλήξεις. Πολλοί μου είπαν ότι τους εντυπωσίασε που μπήκαν σε έναν Οργανισμό που «δεν θυμίζει Δημόσιο». Μου ανέφεραν επίσης ότι τα τεχνολογικά εργαλεία και οι ηλεκτρονικές εφαρμογές που έχουμε αναπτύξει, για να υποβοηθήσουμε τη δουλειά των εργασιακών συμβούλων, όπως το εργαλείο αυτόματης κατάταξης των ανέργων ανάλογα με την απόστασή τους από την αγορά εργασίας και η ηλεκτρονική εφαρμογή απεικόνισης σε πραγματικό χρόνο των τάσεων της αγοράς εργασίας στα επαγγέλματα και τους κλάδους ανά περιοχή, μαζί με ένα τρίτο εργαλείο το οποίο δοκιμάζουμε πιλοτικά στην Ελευσίνα για την αξιολόγηση των δεξιοτήτων των ανέργων, αποτελούν πολύ προηγμένα εργαλεία για τα ελληνικά δεδομένα και κάποια είναι μοναδικά.

Επιπλέον, εντυπωσιάστηκαν από τους εκπαιδευτές τους, οι οποίοι είναι τα πιο έμπειρα στελέχη του ΟΑΕΔ στον τομέα της συμβουλευτικής και από την υψηλού επιπέδου εκπαίδευση που λαμβάνουν. Για μένα αυτό είναι φυσικό, εφόσον το υπάρχον δυναμικό των εργασιακών μας συμβούλων, πριν από τις νέες προσλήψεις, για το οποίο μεριμνήσαμε, ώστε να λάβει εντατική επιμόρφωση σε νέα αντικείμενα και εργαλεία την προηγούμενη τετραετία, ήταν και είναι υψηλοτάτου επιπέδου.

ΕΡ: Θεωρείτε ότι η στελέχωση του ΟΑΕΔ με τους νέους εργασιακούς συμβούλους θα συμβάλει στην περαιτέρω μείωση της ανεργίας με την πιο στοχευμένη καθοδήγηση των ανέργων που αναζητούν εργασία, αλλά και των επιχειρήσεων για την κάλυψη των κενών θέσεων εργασίας;

ΑΠ: Η συμβουλευτική αυτή καθ΄ αυτή δεν είναι ένας παράγοντας που παράγει αισθητά αποτελέσματα στη μείωση της ανεργίας. Παρόλα αυτά, είναι αναγκαία προϋπόθεση, για να γίνεται σωστά η σύζευξη μεταξύ προσφοράς και ζήτησης εργασίας. Όταν η σύζευξη είναι ποιοτική, δηλαδή ένας άνεργος τοποθετείται σε μία θέση εργασίας που του επιτρέπει σταθερή εργασιακή ένταξη και επαγγελματική αποκατάσταση, τότε ο άνεργος αυτός έχει περισσότερες πιθανότητες να παραμείνει σε αυτήν τη θέση εργασίας και να μην οδηγηθεί στην παραίτηση και την ανεργία.

Από την πλευρά τους, οι επιχειρήσεις, με την υποβοήθηση των συμβούλων εργοδοτών, θα έχουν τη δυνατότητα να περιγράφουν αναλυτικά τα χαρακτηριστικά και τα τυπικά προσόντα που χρειάζεται να διαθέτουν οι υποψήφιοι, για την πλήρωση των κενών θέσεων στην επιχείρησή τους. Εάν μέσα από αυτήν τη διαδικασία ο ΟΑΕΔ επιλέγει κατάλληλους υποψήφιους, τότε η εκάστοτε επιχείρηση θα μπορεί να προσφέρει στον άνεργο σταθερή εργασιακή και επαγγελματική προοπτική και δεν θα έχει κίνητρο να τον απολύσει, για να προσλάβει στη θέση του κάποιο άλλο άτομο.

‘Αρα, η ποιοτική σύζευξη μεταξύ προσφοράς και ζήτησης εργασίας σταθεροποιεί τους ανέργους στις θέσεις εργασίας και επιτρέπει στις επιχειρήσεις να επενδύσουν στους ανέργους τους οποίους προσλαμβάνουν. Είναι μία στρατηγική αμοιβαία επωφελής για τους ανέργους και τις επιχειρήσεις. Η σταθεροποίηση στην εργασία εμποδίζει την ανακύκλωση της ανεργίας και, κατά συνέπεια, αποτρέπεται το φαινόμενο οι άνεργοι να αλλάζουν συχνά θέσεις εργασίας, μέχρι να σταθεροποιηθούν επαγγελματικά.

ΕΡ: Κρίνετε ότι ο ΟΑΕΔ έχει ανάγκη στελέχωσης από περισσότερους εργασιακούς συμβούλους; Αυτή η προοπτική εντάσσεται στη στόχευση του Οργανισμού;

ΑΠ: Η αρχική μας στόχευση ήταν να έχουμε ακόμα περισσότερους εργασιακούς συμβούλους. Όμως, αυτή η φουρνιά των μόνιμων προσλήψεων είναι προς το παρόν αρκετή, για να δρομολογήσουμε τις δομικές αλλαγές που θέλουμε.

Εάν διατηρηθεί η αναλογία 1 προς 1 προσλήψεων-αποχωρήσεων στο Δημόσιο, την οποία πέτυχε η σημερινή κυβέρνηση, μετά από σκληρή διαπραγμάτευση με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς, τότε εκτιμώ ότι ο ΟΑΕΔ θα έχει περισσότερες πιθανότητες να τεθεί σύντομα στη λίστα των προτεραιοτήτων της επόμενης κυβέρνησης που θα προκύψει από τις εθνικές εκλογές για την περαιτέρω στελέχωσή του από εργασιακούς συμβούλους. Η αναλογία 1 προς 5, που βρίσκεται στο πρόγραμμα της αντιπολίτευσης, παραπέμπει αυτήν την προοπτική στις καλένδες για πολλά χρόνια.